Stenparti
Vi anlade i somras ett stenparti - eller vad man nu skall kalla det- som på bilden nedan. Det är inte mycket jord mellan stenarna, men det finns lite grand. Kan man trycka in några frön i den här jorden och hoppas på växtlighet? Det lär inte gå att stoppa in några plantor där i alla fall. Om vi inte planterar något lär det bli kirskål där istället.
Och OM man skulle kunna stoppa dit några frön vad skulle det kunna vara? helst något flerårigt.

Jag skulle inte vilja kalla det stenparti, snarare en mindre rabatt eller parti med stenkant. Stenparti menar an ett lite större parti oftast med lutande mot söder där solälskande växter trivs. Man brukar oftast ha väldränerad jord med grus och småstenar och man lägger stenar efter ett mönster som minskar regnvattnets forsande i rabatten och minskande jordflykt.
Det finns många perenna växter som kan sås med frön. Det kan dock vara svårt att så fleråriga växter om det är mycket kirskål i rabatten eftersom perenner är långsamma i sin tilväxt. Så de på annat ställe som drivbänk och plantera ut dem då de är större (1-2 år efter sådd) och kan konkurrera med kirskålen. En del ettåriga växter är snabbare i tillväxten och kan hålla samma steg som kirskålen.

Olika krypande klockor och silverarv brukar finnas på den typen av "murar" eller kanter här nere i syd. Men de älskar sol, så det beror ju på väderstrecken.
Hatar cancer och älskar vårlökar.
Jag fick en "härva" av min svärmor som växte i hennes mur. Hon bara ryckte ur massa grönt och lade i en plastpåse. Jag har ingen aning om vad det är. Jag stoppade in dessa små gröna "slingor lite här och där i mitt lilla stenparti och vattnade rejält och de har tagit sig enormt. Blommar tidigt och ganska länge med små rosa blommor.
Bifogar en bild.
/Maria

Bild 3 är (liten) murreva (Cymbalaria muralis), som oftast minskar ordentligt under vintern men alltid finns det något som överlevt runt någon sten och sedan utvecklas de igen och är oftast större ändå nästa år.
Det låter väl som lite bra förslag. Staketet vätter mot söder men kanten hamnar ju i lite skugga från staketet, men testa kan man ju alltid göra! Jag ville försöka få dit något innan kirskålen hinner dit. Där har inte vuxit någon kirskål ännu eftersom vi gjorde stenläggningen ganska sent på säsongen, men det finns mycket kirskkål i trädgården så jag försöker plantera saker som skall ta över istället.

Jag kom att tänka på Revsuga - en marktäckare, som breder ut sig snabbt. Jag vet inte om det finns frön, men köpa några små plantor kan man. Plantera dem i kanten till stenmuren. Där kan de bilda täta mattor och samtidigt hänga ned över stenarna. Att ta skott och föröka dem går också utmärkt.