Extra ljus till blommorna
Jag har köpt en lampa som jag ska ha till extraljus för att övervintra en stamfuchsia.
Vilken glödlampa ska jag köpa -
Hur många watt behövs ?
Sorg är kärlek som blivit hemlös

Är lampan för en vanlig glödlampa? Då får du ta en glödlampa som är särskilt för växter. Det allra bästa ljuset man kan ge är kallvitt ljus, sånt från lysrör. Problemet med alla former av glödlampor är att dom avger så mycket värme, det gör lysrör oxå men obetydligt. Så om du ska ha en växtlampa så tänk på att vattna. Annars har jag för mig att man ska övervintra fuchsior precis som pelargoner, mörkt och svalt. Men här finns folk som kan det betydligt bättre än jag.

Jag hittade en tråd om att övervintra fuchsia. Det var ÅsaF som kom med det här svaret. Jag citererar;
"Jag låter mina fuchsior stå ute så länge som möjligt så frosten sveder bladen sedan klipper jag ner växterna en bit men man måste inte klippa (jag klipper tillräckligt mycket för att de ska gå in i hyllorna jag har i förrådet.) Jag håller mina fuchsior åt det torrare hållet men jag går och kollar dem med jämna mellanrum och när det börjar bli torrt långt ner i krukan fuktar jag jorden lite. Jag förvarar mina fuchsior kallt under +5 (men det blir inga minusgrader) och när det är så kallt är fuchsian i vila och behöver inget ljus så de vilar i totalmörker. Förvarar man fuchsian varmare går den inte i vila och då kan man behöva ge den ljus + är det varmare måste man vattna något mera."
Då kanske du inte behöver nån lampa alls?