Felköp?
Jag köpte en amaryllisknöl på Blomsterlandet för ca 3 veckor sedan.
Det var den SISTA som fanns kvar. Det var en "dyr" lök, kostade 99kr. Men löken var stor och blommorna skulle bli ca 40cm i diameter.
Glad som en lärka blev jag "trots" att den hade två baby-lökar vid roten. Tänkte att det är bonus. Men efter två veckor då alla andra amaryllisar fått både knoppar och blad så belva jag "orolig"
Jag tog upp knölen och tog bort "bebisknölarna" (som skjutit skott).
SUCK!
Nu UNDRAR jag- kommer min amaryllis att komma att blomma i år? (det syns inte minsta tecken till det)
HUR hanterar jag lökarna efter jul? Detta gäller särskilt den STORA löken..
Tacksam för svar
/A

Riktigt stora lökar brukar ge tre blomstänglar och det tar någon tid innan de börjar blomma. Normalt syns blomknopparna före bladen, men eventuella sidolökar brukar grönska före stora löken.
Efter blomningen låter man stänglarna vissna av sig själv innan man tar bort dem. Om de börjar bilda frön så tas själva fröanlagen bort. Hela vintern ska löken stå i ett ljust fönster och ges gödselvatten. Du kan också se lite om ammaryllisens skötsel i en kommande artikel.

Tack Bjornen!
Jag får vänta då…nu syns inget som helst tecken till blad eller blomstänglar..
Menmen..en dag så händer det väl..kanske..
Jag ser framemot din artikel om amaryllisskötsel!
Ha det bra!
/A
bladen kommer först sedan knoppen , att dom är bladlösa i handlen är att man klipper av bladen sedan kommer knoppen .
placera den varmt och soligt och ev vattna den . planterar den i ny jord . när knoppen syns ge lite mer vatten . efter den blommat placera den vsalt ca +10c +5c och torrt . blommar den inte så ha kvar den i fönstret . när frosten är förbi ute så ta ut den och plantera om den i ny jord . väl ute under sommaren ge näring en gång i veckan . ta in den innan frosten , placerar den svalt . ska den blomma till jul så ta fram den ca 1-2månader innan . ska den blomma till våren -sommaren - så har du den svalt under hela vintern . sedan ghör du om allt igen .

När man köper lösa lökar i handeln kommer de direkt från vilostadiet och oftast är de värmebehandlade för att de ska blomma vid en viss tidpunkt (jul). De är då helt i vilostadiet och de ska inte ha några blad. Före vilostadiet kan bladen vara avklippta någon månad tidigare men alla bladrester har torkat bort.
De lökar som säljs får inte ha bildat blad som är avklippta. Kan möjligen finnas några sådana som tredje eller fjärde sortering, men det är extremt ovanligt. Dessa blir nästan helt säkert bortsorterade i Holland, Belgien eller Sydafrika där de flesta av våra lökar är odlade.
Ett normalt skede är att knoppen visar sig före bladen men det kan hända att de utvecklas samtidigt, men bladen får inte riktigt plats om det blir flera knoppar som utvecklas.

Tack flaxss
Denna har jag köpt men jag har andra som jag har "övervintrat". Rätt kul faktiskt eftersom ett par av dem glömde jag bara bort så de har legat ut i ett fat och torkat under sommaren. Helt plötsligt så fanns där knoppar på ett par av dem! och några hade blad.
:)

Tack Bjornen
Den löken jag pratar om är stor och det ser INTE ut som om att färska blad är bortklippta. Jag hoppas iaf att denna lök kommer att blomma , dock tvivlar jag det blir till jul..tyvärr…
VÄLDIGT bra artikel du skrivit!
Tack så mycket, jag följer dina "julblomsterartiklar" med STORT intresse!
:)
/A
Jag köpte 5 st Tacettlökar på Blomsterlandet under Allhelgonahelgen. Placerade dem i en glasvas med vit marmorkross (dolomit) i botten. De stod ett par veckor i ett norrfönster, för att inte bli så rangliga, men flyttades till ett söderfönster pga av att det inte hänt någonting. Rötterna har växt ut på alla lökarna och det är allt som kommit. Skulle jag ha planterat dem på något annat sätt?

Tazetter kan mycket väl planteras i singel, men det får inte bli vatten för nära löken. Tazetter är ju en lökväxt som är mycket svårt att få att blomma om. Därför odlar man dem som en engångsblomma.
Nejdå, vattnet står inte för nära löken. Menar du att mina lökar redan har blommat någonstans och att lökarna sen har sålts igen? Det är ju dålig reklam för Blomsterlandet i så fall!

Nej, inte säljs begagnade lökar heller men efter blomningen är det ingen ide att spara löken. Det kan hända att de även tidigare har blommat men de kan naturligtvis bli fleråriga med korrekt skötsel, men det är normalt för besvärligt att göra det. De bör stå ute efter blomningen men löken tål inte frost så det fungerar inte i vårt land. Endast i växthus eller riktigt varmt klimat kan man fortsätta att odla lökarna som fleråriga.
Om inte de vill grönska kan det bero på frostskador på groddarna. Jag har själv satt tazetter som är omkring 1 dm höga nu och är tänkt att blomma till jul. Tazetter behöver ju inte drivas utan kan planteras direkt och stå ljus och varmt.
Dom får väl stå kvar i söderfönstret så får vi se om det händer något. Kan jag hålla liv i dem till våren kan de få flytta ut i någon rabatt och vill dom inte växa och blomma då…ja..då var det så helt enkelt.

Blommar de inte inomhus så ska du gå tillbaks där du köpte dem och få pengarna tillbaks. De klarar inte att övervintra i Sverige utomhus och därför är det svårt att få dem att blommaom igen.