En titt ned under jorden
Grannen och jag hade en grävmaskin ute för att göra ett dike för elservisen. Spännande att se vad som finns under gräset: först 20 cm skogsmylla och sedan …lera!
Leran är är mjuk som pepparkaksdeg, utan sten och föroreningar. Tror jag ska bli hobbykrukmakare istället för att odla Rosor och grönsaker!
Wow, vilken häftig jord. Ser det ut så överallt i din trädgård? Måste vara lite knepigt att ha sådan jord. Det är ju inte alla växter som gillar lera. Blir det inte vatten stående i marken när det har regnat? Jag är lite av jord-nörd så jag tycker det är jätteintressant att höra hur en sådan jord fungerar. I Skåne där jag bor är det i alla fall inte vanligt att det ser ut som på din bild.

Jag har också sådan jord. När jag förberett gropar för t ex Rosor och fyllt dem med vatten, har jag tyvärr kunnat se hur långsamt vattnet rinner undan. Och då har det bara varit att gräva litet till och blanda grus och kompostmaterial i botten. Sedan har jag fyllt groparna med rosjord på påse och ko-på-påse. Lägger sedan på stora sjok med egen kompost och vad jag kommer över varje vår.

Mark och jord är väldigt intressant! Det finns flera naturtyper på min tomt, med helt olika förutsättningar. Tomten är 200 meter lång men bara 26,5 meter bred och sträcker sig från berg till berg.
I dalens botten finns fuktig ängsmark med denna fantastiska lera. Där är gammal sjö/havsbotten, just nu 10 meter över havsnivån. Här och var finns låga berghällar stenrösen på dom, kanske rester av bönders ihärdiga släpande? Marken är fuktig, särskilt på våren. Med försiktig röjning så blir det äng, det finns mycket orkideer.
I dalens sidor finns morän, stenblock av varierande grovlek och lite mossa ovanpå, väldränerat! Högst upp är berghällar och martallar.
Det är ingen trädgårdstomt men vacker skärgårdsnatur som jag försöker bevara och utveckla när jag ordnar för fritidsboende. Och lite trädgård blir det vid husen. Utmaningen är att få till en bra helhet.
Så underbart att ha en sådan varierad natur kring huset. Med olika marktyper och olika växtlighet. Med en sådan natur behöver man ju inte "göra" någon trädgård, utan bara glädjas åt naturens egen variationsrikedom. Tänk att ha vilda orkidéer på tomten!