Trädgård iFokus

Trädgård

Etikettträdgårdsböcker-och-kurser
Läst 4486 ggr
Jennix
0

OT: yrken och utbildningar

Jag har inte skrivit så mycket i år men läser allt jag kan och förundras över den kunskap och erfarenhet som finns här. Därför vill jag nu fråga er, för nån av er kanske har tips eller råd, om vad man kan bli om man vill syssla med trädgårdsarbete, odling, träd osv?

Vad finns det för yrken, var kan man få jobb och vilka utbildningar finns det?

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

Heart
0

Hej!

Börja med att gå in på www.ams.se, under fliken yrken & studier titta på yrken a-ö, du kan antingingen titta på yrkesområden eller gå in och söka ett specifikt yrke.  Alla yrkesmallar berättar om yrket, utbildning till det och liknande yrken. Det innebär att man kan få information om en massa nära liggande yrken. Lycka till.

Jennix
0

#1  Jo, jag har redan gjort det men jag vill hellre höra ifrån folk som vet mer om det hela. AMS har inte alltid en "riktig" syn på hur ett yrke är eller hur arbetsmarknaden ser ut…anser jag iallafall.

Men tack för svaret ändå! :)

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

Åsa S
0

Utbildningar hittas både hos Komvux, KY och SLU (ex. på universitetsutbildn. är trädgårdsingenjör, landskapsingenjör, landskapsarkitekt, hortonom)

Ex. på yrken

trädgårdsarbetare

anläggare

parkchef

stadsträdgårdsmästare

arbetsledare (ex. inom parkförvaltningar, växthus mm.)

trädgårdsbutiksarbetare

butikschef

yrkeslärare

växtodlingsrådgivare

plantskolist

arborist

lastbilschaufför med växtkunskap (mycket efterfrågat av odlarna det är viktigt att rätt växter lastas av)

maskinförare med kunskap om anläggningsmaskiner

instruktör

kyrkogårdschef

kyrkogårdsarbetare

greenkeeper

parkarbetare

husvärd (ex. hos HSB)

golfbaneskötare

trädgårdsmästare

sån som åker runt och vattnar växter på kontor

odlingsansvarig

etc. etc. bara att titta vad som söks hos platsbanken + hos gröna jobb.

Det är lätt att få jobb ifall man inte är alltför kräsen + kan acceptera säsongsanställning och inte så hög lön.

pyromanen
0

De flesta jag känner som håller på yrkesmässigt med trädgård på olika sätt är hortonomer. De jobbar på Hushållningsällskapet som rådgivare och håller kurser, nån har startat eget och odlar kryddväxter, nån  jobbar som produktionsplanerare i ett större växthuskomplex. Hortonom är ju en lång utbilnding med ganska mycket teori. Sen vet jag att dacapo hantverkskola i Mariestad har en trädgårdslinje som är lite mer praktisk inriktat, har hört bra om den, de har garanterad en hemsida. En tjej som gick där jobbar ju som "Estate manager", kanske inget vanligt yrke i Sverige idag, men det förekommer alltså att rika människor som köper t.ex. en herrgård kan anställa nån till att ta ansvar för "omgivningarna". Om man hör av sig till skolan kan man säkert få reda på mer om vad de som gått där sedan jobbar med.

Om man inte vill gå så mycket utbildning kanske det passer bättre att jobba med praktisk parkarbete, plantering mm i någon stad, då bruker det vara kommunens parkförvaltning man jobber åt.

Det var nog det jag kunde komma på.

pyromanen
0

Kom på en variant till. Som jag bara läst om i tidningen. Det finns nån sorts "grön rehabilitering" där folk som är utbrända (tror jag det var, kanske andra problem också?) kan jobba som en del i ett program för att bli bra igen.  Några jobbar förstås där också… som ansvariga.  Minns ju tyvärr inte vart detta var…

Bjornen
0

Egentligen skall jag inte yttra mig som saknar all trädgårdsutbildning genom att jag började med praktisk odling långt innan skolstart. Jag tycker därför inte utbildningen är så viktig utan egna läranden är mycket viktigare, men många arbetsgivare har krav på utbildning men mindre krav på kunskap. Detta innebär att i många (de flesta) trädgårdsbutiker har mycket liten kunskap om växter och deras olika krav. Det som är viktigt är att veta var växternas naturliga växtplatser ser ut och försöka efterlikna detta så mycket som möjligt. Det är i första hand växtkunskap och växternas utveckling och olika naturliga samband som saknas i växtbutiker. Så gott som alla accepterar växtnamnen som finns på ettiketterna och har inte förstånd att ifrågasätta namnsättningen, vilket innebär att omkring 20 % av växterna är felmärkta trots att de i många fall är lätt att se att det är fel namn på dem.

Jennix
0

#6  Ja, tanken är ju att jag dels ska lära mig så mycket jag kan själv och dels ska få jobb på det…så utbildning är nog ett måste, även om jag naturligtvis vet att man inte kan lära sig allt där heller utan måste söka kunskap själv. :)

Jag håller med om att det verkar finnas brister på kunskap i många fall, har ju själv stött på det som nybörjare. Obestämd

Jennix
0

Tack för alla svar! Om ni kommer på nåt mer får ni gärna skriva här i tråden eller skicka ett PM. :)

Jennix
0

Jag kan berätta att när jag talade om för en anställd på AF att jag var intresserad av att ev. utbilda mig inom trädgård, så fick jag ett mycket arrogant svar:

"Ja, herregud, det verkar alla vilja bli nuförtiden. Det är lika bra du ger upp det, det är jättesvårt att komma in på utbildningarna och det är nästan omöjligt att få jobb efteråt."

Mycket uppmuntrande, eller hur? Obestämd Hon ville knappt visa mig var jag kunde hitta utbildningar utan sa bara att jag kunde leta själv bland deras information. Vilket ju är jättesvårt när man inte vet nåt alls…

Önskar det fanns en studiekonsult eller nån man kunde prata med…

Bjornen
0

Det tycker jag är felaktig information, visserligen har trädgårdsutbildningen en stor efterfrågan. Kunskapsnivån i olika trädgårdsyrken är skrämmande låg och utbildningen fyller ett stort behov. Tyvärr är nog också lärandet i utbildningen också ovanligt mager och det saknas främst det grundläggande i växternas liv och deras växt och förökning.

Åsa S
0

Hur lätt det är att få jobb beeror till viss del på vart man bor, i stockholmstrakten finns det ganska gott om jobb. Orsaken till varför arbetsförmedlingarna tror det inte finns jobb är att branschen helst inte annonserar, för Arbetsförmedlingarna har i stort sett ansett att där behöver man ingen utbildning el dyl så de har sagt till alla att söka = trädgårdsföretagen har fått hundratals ansökningar och bara ett fåtal har haft kompetens så numera rekryterar de ofta via kontakter, eller så ser de till att ta emot praktikanter från trädgårdsskolorna som får jobberbjudanden ifall de har utfört sin praktik på ett tillfredställande sätt. De orkar helt enkelt inte sitat med de där massansökningarna från folk som inte har kvalifikationerna.

Om det finns en KY-utbildning inom trädgård där du bor så är det ett tecken på att det finns efterfrågan på arbetskraft. KY-utbildningar får enbart starta ifall man kan bevisa att det finns brist på denna typ av arbetskraft i området och man måste söka vart 4:de år för att få ha en sån utbildning. +ca 30% av KY-utbildningar är praktik så eleverna får en hel del kontakter inom branschen som ofta leder till jobb.

Jennix
0

Ja, det var bra nyheter för mig! Jag vill verkligen lära mig så mycket jag kan, har inget intresse av att bara utbilda mig för att jobba med det utan jag VILL verkligen lära mig allt. Skrattande

Lustigt att det finns många jobb i Stockholm, det var AF i Uppsala som sa detta till mig… Dom borde veta bättre, å andra sidan tyckte nån där att jag skulle söka Tolkjobb som teckenspråkstolk efter att ha läst ett år teckenspråk = helt vansinnigt. Man FÅR inte arbete som tolk efter bara ett år, man måste ha tolkutbildning också. Trodde AF hade mer koll på utbildningar och yrken…

Tack för feedback! :)

Ann1
0

Hej

Jag har läst Trädgårdsterapi på Alnarp. Där har de massor av utbildningar du kan välja bland. Och du kan också bo på skolan. Det är universitetsutbildningar så du kan söka csn.

pyromanen
0

Låt inte en inkompetent arbetsförmedlare få dig att tappa modet!  Är man motiverat, vilket du verkligen låter till att vara då suger man åt sig av kunskap, blir jättekunnig och självklart får man jobb också! Ta istället kontakt med några av de utbildningar du blivit nyfiken på och prata med deras studievägledare. De vet också ungefär hur det gått för de som tidigare gått utbilndingarna, vilka jobb de hittar efteråt och så!  Åk på "studiebesök" till ett par utbildningar, prata med både studievägledare, kanske nån lärare och även några studerande. Då får du kanske kläm på vilken utbildning som passar dig bäst. Välj det som låter allra mest spännande, följ dit intresse, då ordnar sig resten!