Ett ekollon tycker jag det ser ut som, dock inte från vår vanliga skogsek Quercus robur, utan från någon annan ek ur Quercus släktet. Det finns en massa olika ekar många av dem finns dock inte i sverige, det finns ekar som inte har flikiga blad, det finns vintergröna ekar etc. och deras ekollon kan se lite olika ut.
Nu tror jag jag eventuellt vet vilken ek det skulle kunna vara, jag såg i din profil att du bor i Libanon och antar att bilden är tagen där, jag sökte på lebanon och quercus och hittade en art som växer i Libanon som verkar se ut sådär = Quercus libani

'Libanesisk ek' heter den t o m - Åsa S är jätteduktig - hittade en bild så du kan kolla

Måste ha klistrat in länken slarvigt - nu funkar den i alla fall.
Påminner om Cedrus libani (Libanonceder) men jag tycker "kottarna" brukar ha rundare topp så jag är inte säker på att det är rätt art det kan ju finnas andra Cedrusarter i Libanon också.
Mitt i prick, Åsa! Men vad är detta? Chefen trodde att det var en vild frukt som heter "Zaarour" (som vår granne), så vi plockade en kasse med frukt, men när vi kom hem, så visste hon inte vad det var - iaf inte det hon trott.
By the way, så heter eken "bindoq" på arabiska och växer ganska allmänt tydligen i norra Libanon, nära vattendrag.