Vinterförvara
Som ni har sett så har jag några oliga sorter av prydnadsgräs på min balkong.
På pinnarna som satt nedstuckna i jorden står det inte mycket info om hur man gör för att vinterförvara dom.
Meningen med sådant gräs är ju eg att man planterar det ute i någon rabatt så de måste ju klara av en vinter då tycker jag.
Men ska man klippa ner det på hösten eller gör man det på våren och måste man täcka över gräset med något ??
Min mamma har randgräs och hon täcker inte över det i hennes rabatt, är det så med alla grässorter ?
Frågor frågor frågor….
Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.

Det är litet olika med olika grässorter. Men randgräs är tåligt. Det kan stå kvar i krukan ute hela vintern. Klipp helst ner på våren. Vad som är kvar skyddar plantan.
Det är alltid lättare att klara övervintring för växter som står i rabatt än dör de som står i kruka, men å andra sidan kan man ju flytta in en kruka.

Randgräset klarar sig över vintern i en kruka. Bara krukan klarar vintern. Plast är tåligare än keramik som lätt kan spricka sönder om den fryser.

Det är keramik kruka på randgräset och de andra står i stora zink krukor.
Jag får bära ner dom i förrådet verkar det som, så jag är säker på att de överlever…..ska bara slänga in en handgranat där först så det blir lite utrymme *skratt*

Ja eller lyfta över plantan till plastkruka.
Gräs ska aldrig klippas ner på hösten, då kan det mycket lättare ruttna.

#6 Ok, vad bra då gör jag det till våren istället..tack för tipset :o)