Trädgård iFokus

Trädgård

Etiketterlökväxterknölväxter
Läst 4529 ggr
godivaex
0

Vårlökar som blommar nu...

Hej,

Jag hade varierande lökar på balkongen i våras (krokus m.m.) och tänkte ge bort de till någon under sommaren, men det har inte blitt av! Istället har de legat på balkongen i en öppen påse. Nu när jag städade av balkongen (sent jag vet!) såg jag att samtliga lökar har skjutit gröna skott! Jag tog in de och planterade de i en fin glasskål…

Så nu till frågan: Varför blommar de nu i november? Håller de på att dö och skjuter i panik eller mår de helt enkelt bra? Hur ska jag göra för att de ska klara sig till våren, så att jag plantera de i vår nyinköpta torpträdgård? Vill de ha näring under blomningen?

Tack!

Åsa S
0

Blommar de eller har de bara skjutit gröna skott?? Många vårlökar brukar nämligen skjuta upp gröna blad på hösten men blommar gör de inte förren efter de har gått igenom en vinter, många härdiga lökar/knölar behöver ha en kylperiod innan blommorna kommer.

Bjornen
1

Under själva blomningen behöver lökarna väldigt litet näring, men dsto mera efter.

Det är svårt att få de flesta blomsterlökar att ge blommor före nyår.

godivaex
0

Hmm, just nu är det bara gröna skott förutom på en liten påsklilja som har knopp. (Förmodlinge Tete a tete)

Så ska jag slänga ut de i kylan igen och hoppas de överlever omställningen?

flaxss
0

jag hade haft dom kvar ute på balkongen . sedan ev täcka dom mot kyla och fukt . varför det är svårt för det flesta blomlökar att blomma vet jag inte . det beror hur man sköter och hanterar dom .

vill man akan man både får dahlia,canna och snödroppar,crocus att blomma i jan .

Bjornen
0

Om de har börjat växa är det nog oklokt att sätta ut dem i kylan. Sätt de inomhus och förvara de så svalt som möjligt men undvik frost. Idealet är någon enstaka plusgrad och mörkt. Genom mörkret stimuleras växten att bilda stjälkar annars kan blommorna blomma ner i löken.

Många och kanske alla lökväxter kan fås att blomma i januari men vilotiden blir för kort för att de ska blomma tidigare utan särskilda knep. Värmebehandling tillämpas för att t.ex. preparera hyacinter och jultulpaner. Naturligtvis kan man hemma lyckas få blomning ännu tidigare (eller är det senare) men då kan få hjälpa dem att förskjuta viloperioden.  

Samma sak gäller att det går att få egen färskpotis till jul om man sätter mycket tidigt upptagna potatisar eller av de som är dryga året gamla. Även de behöver några månaders lagringstid innan de kan börja växa igen.

godivaex
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nu har de fått åka in i skafferiet - se bifogad bild. Härligt att se en påsklilja när man ska göra kaffe!

Min enda önskan är att de överlever vintern (trots obefintlig näring tidigare i år) och att jag kan plantera ut de i vår! Blomningen struntar jag i!

Bjornen
0

För att lökarna ska samla näring för nästa blomningssäsong är det viktigt att bladen får stå på ett ljust ställe och ges näring. Med bra skötsel kanske du lyckas få också en sen vårblomning.

godivaex
0

Nu blir jag förvirrad - Vad ska jag göra för att de ska överleva till nästa vår/sommar då de åker ner i jorden för att få näring - mörker eller ljus?

flaxss
0

alla mina lökar har börjat att växa ute på balkongen . och jag skrev ( vilket bjornen inte läste ) att man skulle skydda dom mot kyla och regn . det är hög risk att det är för torrt inne ockås nämlingen .

lägg istället in dom i kylskåpet än i skafferiet . där kommer dom granterat överleva .

Bjornen
0

Som jag såg på bilden är ju bladen i stort sett utvecklade i full skala. De har redan nu en bra tillväxt och bör planteras i krukor och skötas som en krukväxt tills de går att plantera ut på friland. Att sätta ut dem nu betyder att bladen fryser och det krävs ny energi för att utveckla nya blad. Ganska säkert kan lökarna överleva vintern om de sätts ut men löken förlorar energi och senare blomning blir lidande. I detta fall kanske de kan stå i ett ljust fönster och samla näring några månader och möjligen vissnar bladen före våren. Detta kan göra att efter några månaders vila att de blommar på sommaren. Olika narcisser (påsk-, pingstliljor mfl.) kan ibland betee sig så, vilket kan leda till två blomningar under ett år. Jag har själv något år haft olika narcisser som blommat under månaderna maj, juni, juli, augusti, september och oktober.  

Mörk placering innebär att bladen vissnar men de kan mycket väl stå på ett svalare ställe men ljust.

De flesta narcisser är mycket tåliga för frost. Tazetter är dock frostkänsliga och kan normalt inte odlas i vårt land på friland. Fukt är oftast farligare än kölden men mycket fukt och låga temperaturer är ändå sämre.

godivaex
0

Tack för era svar! Då gör jag så här att de får stå kvar i soligaste vardagsumsfönstret och blommar de så blommar de. Och gör de det inte så sprider de glädje med de fina bladen plus att de kanske orkar blomma om i framtiden någongång

flaxss
0

godivaex - lägger du in dom i kylen kommer dom behålla bladen och du kan sedan ta fram dom i feb och plantera om dom i ny jord och placerar dom i fönstret eller placera dom ute i krukor ( ta in vid frost ) . där dom sedan kommer börja blomma när dom själva tycker . även om bladen vissnar ner kommer det inte försena blommnigen .

placerar du dom nu i ett soligt fönster . så finns det risk att knopparna torkar in . eller att löken torkar in . men det kan funka om du håller bladen fuktiga och inte övervattnar löken men ändå inte torkar ut den för mycket .

felet du gjorde va att ta in dom , bättre hade varit att du planterade dom i jord med leca och haft dom kvar ute på balkongen .skyddat från regn .

jag har planterat över 100lökar/knölar på min balkong här(gjorde det i sept-okt) . en del av dom har fått flera långa och många gröna skott . utan att skadas av frost . lägst jag haft har varit -11c .

flaxss
0

glömde säga även mina Tazetter med ca 5cm långa blad har klarat -11c utan problem .

godivaex
0

Hmm, Flaxxs: Går det att ta ut de igen när det blir plusgrader? Jag tänkte så att de hinner vänja sig när det blir kallt igen. Det ska bli 6-8 grader plus här på torsdag….

flaxss
0

det är ju inte bra att ta dom ut och in.

du kan försöka ha dom i fönstret men att du håller luften så fuktig du kan och så svalt du kan . och vänta på att knopparna slår ut .

eller så tar du och lägger dom i kylskåpet ( utan jord ) . dom ska läggas in där torra . och sedan ta fram dom till våren . lökarna brukar klara detta oftast . och sätta dom i fönstret då eller ute .

eller försöker du vänja dom vid att vara ute . med regn och ev skydd mot frost .och hoppas att dom överlver .

Tilda-T
0

Obs att dom är torra är jätteviktigt annars möglar dom lätt!

Det enda man ska ångra är sådant man inte har gjort!