Trädgård iFokus

Trädgård

Etiketter: köksväxterkryddorläkeörter
Läst 2586 ggr
Illan
0

Hur tar jag hand om salvian?

Kryddträdgården har blomstrat i år. Salviaplantan jag tryckte ner har tagit sig enormt bra. Frågan är nu hur jag sparar min salviaskatt över vintern så jag kan njuta framåt januari också! Bästa tipsen hitåt tack Skrattande

Christina
0

Du kanske t o m har gröna blad att plocka under snön hela vintern? Lär man kunna göra i Skåna suckar jag avundsjukt. Annars kan du lägga bladen bladen luftigt på en bricka tills de torkat. Förvaras i en burk med lock. Släng nästa sommar om de inte gått åt. Ingen idé spara salvia i flera år - den tappar smaken.

Illan
0

Jag fick tipset att fritera och äta upp dem ;) Men sen ska jag testa att både torka och styckfrysa för att se vilket som funkar bäst.

Christina
0

Fritera låter smarrigt - gör det. Friterar själv ofta persinlja och nu kåste jag bara testa fritera salvia också.

Måste bekänna att jag själv lyckas dåligt att behålla något till smak när jag torkat kryddor. En tid gjorde jag 'förtjusande' små kryddbuketter och hängde på tork och band om med sidenband och gav bort i present. Men insåg att det mesta smakade visset gräs redan efter två månader.

Tilda
0

Jag torkar salvian och andra kryddor ovanför kylskåpet där varma luften kommer ut, förvara i glasburkar i skåpet. Använde just idag den fjolårstorkade salvian. Mycket smak fortfarande.

Christina
0

Hm - det behöver alltså inte smaka visset gräs. Måste göra nytt försök. Det får bli en utmaning!

Illan
0

Hm, då gör jag ett nytt försök med att torka då. Tack för era svar!

SannaHolmgren
0

Stek en rejäl knippa salvia i en klick smör, salta och peppra. Servera till nykokt färsk pasta, gärna med lite extra smör och färskriven parmesanost.

Så gott.

Scilla
0

SannaHolmgren: Jag tänkte precis tipsa om det receptet! I italien får man det oftast med ostfylld ravioli. Supergott och enkelt!