Trädgård iFokus

Trädgård

Etikettkrukväxter-utomhus-krukväxter-inomhus
Läst 1811 ggr
SofiaBlomberg
0

Akut hjälp!!

Jag har köpt en Julstjärna på stam åt min mamma, nu har stammen spruckit, den är altså inte av helt, jag tog en tuss blött pappaer och spjälade upp den med pinnat och tejp så den står stadigt. Kan den klara sig eller kommer den att dö?? Tacksam för svar. MVH Sofia

MVH Sofia

Medarbetare Akvariefisk.ifokus

Bjornen
0

Julstjärna är en ganska tjänslig växt. Den blöder med vit växtsaft och "blodflödet" måste stoppas som man normalt gör med en tändsticka så att såret "läker". Tejpa stammen med packtejp eller annan mycket bred tejp så kanske den klarar sig och stöd upp stammen. Jag är dock rädd att det inte hjälper, men försöka duger. Annars kan den kanske fungera som snittblomma men bränn i så fall snittytan.

flaxss
0

har aldrig varit med om att julstjärnor kan förblöda till döds , min sparade brukar ibland blöda av skador och den dör inte . en gång bröt jag av en hel gren som gjorde ett fult sår invid stammen det blöde mycket men den dog inte nej .

Bjornen
0

Nej det är inte sannolikt att julstjärnan dör av "blodflödet", men det är bra om blodflödet stoppas. Däremot är det risk att endera vattenflödet till växten eller näringsflödet till roten skadas så att den dör av det. Julstjärnan är ovanligt känslig för skadar som orsakar flödesbrister.

flaxss
0

ja då är min väl en väldigt känslig sak då . den har aldrig brytt sig om små skador . en gång åkte den rätt ner i marken i en storm . den klarade sig hur bra som helst . min julsstjärna har aldrig haft blod heller Förvånad det brukar vara vit växtsaft min får .

Bjornen
0

Liksom alla i släktet Euphorbia har de vit växtsaft. Normalt använder vi ofta uttrycken blodflöde eller gummiflöde inom trädgårdnäringen. Gummiflöde är inte aktuellt för julstjärnor utan det brukar vi använda för våra utomhusodlade stenfruktträd och andra blödande trädslag. Blödande är också ett fackuttryck vi använder inom trädgårdsbranchen för träd som inte tål vinter- och vårbeskärning.

Liksom alla växter är de minst känsliga under tillväxtperioden och skador läks snabbt. Julstjärnorna kommer ofta drekt från växthus med ideala förhållanden till vårt hem där de kan bli utsatta för drag, etylengas från frukt, dåligt ljus och ofta felaktig vattning. Skador som uppkommer då är skadligare och läkningn sker sämre under denna viloperiod.

flaxss
0

jasså det säger du , det visste ju inte jag Tungan ute