Tömde utomhuskrukorna
Hade lobelior i några av mina utomhuskrukor och de var fantastiskt fina en kort tid. Man kan klippa ner dem när de börjar gå tillbaka för att få ny fräsch blomning, men det missade jag i år och nu såg de trista ut och fick gå till komposten..
Änglatrumpeterna blev sisådär och jag tror inte att jag spar dem till nästa åt, eftersom de tar för stpr plats i mitt begränsade vinterförvaringsutrymme.
Vad blev din favorit bland växterna i utekrukor i år?

Jag har alltid massor med petunior, misslyckas aldrig, men nya favvisar är nog ändå kryssbollarna, så härliga och tacksamma, blommar länge och rikligt, ff:)
Fick en chokladblomma av en bekant och den är jättefin. Har överlevt trots att vi varit på semester i omgångar.
Sen frösådde jag en blomma för dagen, planterade ut och den stendog. Trodde jag. Framåt juli fick den fnatt, växte som attan och blommade med vackra lila blommor. 5-10 per dag, tills nu. Fantastisk.

Mina limegröna blomstertobak har stått fantastiskt i både rabatt och kruka, petuniorna blev fina men nu är dom gjort sitt. Harsvansen, vilket lättsått gräs och så fina med sina mjukt gröna strå och harsvansar till ax. Sen är min begonia "Bon fire" helt makalös! Köpte den till min entre, där står den rätt långt in så mkt solljus får den inte men som den har blommat! Den är läcker med sin flammande oranga färg, lyser upp ordentligt.
Så här ser den ut, hade ingen bild på min egen men den blommar nästan lika makalöst! Måste jag välja en så blir det nog den. Men tätt efter kommer blomstertobaken!

Oh så fin den var, Humlan!
Tänk jag har aldrig någonsin haft tur med blomstertobak, den har blivit lusig snabbt som attan och varit liten och förtvinad vareviga gång jag testat.
Illan, chokladblomma, bara namnet får mig att bli glad:)
Det måste vara "Strandveronikan - Veronica longifolia" som jag fick av grannen. Hon viste ej vad den hette mer än att den hade blåa "vippor". Allt som är blått tar jag emot utan tvekan, så jag satte den i en kruka för att se vad det blev av den. Till min stora förtjusning så var det en Veronica. Synd att jag ej fotade den när den blommade som bäst, men den kommer att bli finare nästa år ute i en av rabatterna.
Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4

I år har min änglatrumpet slagit alla rekord(även om det blev något sent den kom igång) Jag har just nu ca 25 klockor som är utslagna!
Hur övervintrar man denna jätteväxt?
Måste man spara hela den grova delen av stammen?
Är den svår att få att komma igen nästa år?
Det enda man ska ångra är sådant man inte har gjort!

Så många fina blommor och roliga tips. Ingen lobeliakruka för mig nästa år. Så här fina är de, där de skymtar bakom Änglatrumpeten, alldeles för kort tid. Det får bli chokladblommor, begonior och fuchsior. Strandveronika köpte jag också i år och den får övervintra ute i jorden.
#6 Änglatrumpeter är inte svåra att övervintra och få att komma igång, men det gäller att ha plats. Ta in den innan minsta risk för frost. Den ska helst inte klippas och den behöver stå svalt (ca +10 grader) och ljust. På våren klipper man ner en bit och byter jord.
Chokladblomma skall jag nog satsa på i kruka/urna nästa år. Jättefin!
*** Qui vivrqa verra ***

Och så doftar den choklad. Bara en sån sak! Stillar det godissuget månntro - eller - hemska tanke - stegras det?

Men jag vill se bild på chokladblomma! Någon?

Ja du Pia, här hittade jag en bild
/Själv är bästa piga:)
Fin bild, men färgen är faktiskt mer mörkt chokladbrun i verkligheten. Den är riktgt, riktigt mörk. Sådana blommor brukar vara omöjliga att få rätt färg på bild.
*** Qui vivrqa verra ***
Jag kommer ej åt mina bilder just nu då jag hjölper grannen med deras dator ded en hel ominstallation och min skärm är kopplad till den. Men denna blomma är riktigt mörk, nästan svart. Jag har två tuvor av den. Helt underbar.
Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4
Min balkong ska renoveras (eller bytas ut??) så jag måste tömma den på allt. Som tur är så har jag en bekant vars gård jag kan få använda att lagra lite balkonglådor och dyligt på. Har begränsat mig till en massa sommarblommor i år eftersom jag visste att detta skulle komma, men kunde inte låta bli lite perenner och kryddor också…

Den doftar choklad också va?