Trädgård iFokus

Trädgård

Etikettkrukväxter-utomhus-krukväxter-inomhus
Läst 3184 ggr
Christina
0

Höst på balkongen

Nu börjar väl sommarblommorna se litet trötta ut. Vad finns som ger färg ända in till snön lägger sig ovanpå utomhuskrukor och balkonglådor?

Ljung förstås som saluförs i alla möjliga färger. Naturliga och infärgade. Och prydnadskålen är riktigt läcker den med. Krysantemum och astrar finns nu på alla torg och de klarar också någon minusgrad. Likaså penséer. Vad har jag glömt? Har du några bra tips?

Christina
0

Någon som testat vinterrosling? Och kan uttala sig om den? Zon I-II låter ju inte riktigt bra för Stockholmstrakten tyvärr.

Christina
0

Bor i lägenhet i innerstan utan balkong och har trädgården vid sommarhuset. Börjar gå och titta på lägenheter och funderar på att byta till en mindre, nu när barnen är utflyttade. Och då ska vi absolut ha balkong. Vill sitta där med en pläd över knäna som gammal och pyssla med mina krukor. Har blivit mer och mer intresserad av balkongväxter just därför.

Fast ännu har jag inte hittat den balkong jag vill ha…

CBA
0

Jag brukar vara tråkig och ibland köpa bara ljung, den naturliga färgen inte färgad.

Man kanske ska vara lite "ordentlig" och ordna det lite fint med andra växter oxå *hmmm*

Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.

Diana61
0

Har ingen balkong, men två altaner. Men där blir det inget annat än det som har blommat hela sommaren. När dom gjort sitt så plockas lådorna ned i garaget.

Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4

Scilla
0

Jag använder mycket kärleksört i höstplanteringar förutom det som nämts ovan. Chryss och astrar tycker jag har lite för dålig hållbarhet. Sedan ska man inte glömma alla vackra bladväxter! Alunrot är ett exempel. Den brukar ofta säljas i en höstmix som även innehåller flera sorters kryddor, limefärgade penningblad och revsuga. Gräs brukar också hålla sig fint. Använd de olikfärgade bladen att måla med, kålens rosetter blir som stora blommor!

Christina
0

#5 Mycket bra förslag. Kålen är jättesnygg och finns i limegrönt, gult och rosarött.

Kärleksörten är inte dum den heller. Den har jag massor av i olika rabatter och plockar man den håller färgen inomhus i en vas rätt bra. Utan vatten.

Scilla
0

Och inte att förglömma, den vita eller vitbrokiga kålen! Gjorde en plantering med grönt carex (gräs), rosa kärleksört, rödbladig alunrot, vitbrokig kål och murgröna hängande som ett draperi, blev riktigt fint.

Hittade en riktigt häftig ny kärleksört också, den är svart som drar åt rött i bladen med gula blommor. Den tillsammans med bronscarex och lite annat smått och gott blev riktigt dramatiskt.

Christina
0

#7 Det vore roligt att se en bild. Skulle fungera som en bra inspiration för flera av oss. Har du tid och lust?

Scilla
0

Jag har en halvkass bild i mobilen, men den strular och vill inte överföra. Får ta och titta på det imorgon…

Christina
0

Gör ingenting om bilden är dålig. Huvudsaken att man kan urskilja något. Mina egna bilder blir väldigt blandade i kvalitet men alla är för snälla för att anmärka. Det är på Foto-sajten som man utsätter varandra för obarmhärtig konstruktiv kritik vad gäller bildbehandling Skrattande

Scilla
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Sådärja, äntligen hittade jag kabeln så jag kunde föra över bilden till datorn.

Christina
0

Tack för den bilden - fräscht och vackert!