Mistel
Pappa trodde inte att mitt inlägg om mistel passar in här på trädgård men jag tror att ni kan svara på min fråga i alla fall.
Jag undrar vart och hur misteln växer. Jag fick nämligen en jätte bra idé på hur man skulle kunna använda det i buketter och oasis dekorationer.
Jag bor i zon 2-3, och undrar om den kan växa någonstans här. Växer den vilt eller har man det i trädgårdarna? Eller finns det någon runt uddevalla som har en mistel och skulle kunna tänka att skänka några kvistar till mig?
Mvh Linn, sajtvärdinna på florist.ifokus
Träden dignar av mistlar här i Upplands Bro vid mälaren(säbyholm, Smidö, Lindormsnäs), tror inte de växer så mycket längre norrut , misteln är fridlyst så även om det finns massor får man inte plocka, man får tekniskt sett inte ens plocka bären som trillat till marken för även bären är fridlysta. Misteln kan inte förökas med kvistar utan den förökas med frön. Misteln är en halvparasit. Fröerna bör gå igenom en fågelmage, fröerna hamnar med fågelbajset på en gren av ett växtslag där de kan gro ex. poppel, äpple. Misteln sticker in sin "rot" i trädet och tar vatten men växten är grön och har egen fotosyntes. Det tar väldigt många år innan det blir någon mistelkvist i den storlek som den är då man köper den som dekoration til jul.
Det finns äppelträd i handeln som redan har mistlar på sig fast de är inte alltd så lätta att få tag på och de bör nog specialbeställas detta är inget som brukar finnas hemma i standardsortimentet + det är ju mycket dyrare än att bara köpa ett vanligt äppelträd.

Mistel växer huvudsakligen kring Mälaren och parasiterar på lind, lönn, apel, rönn, poppel, hagtorn och päron. De är fridlysta i Sverige och fröna måste gå igenom en fågelmage för att fästa ordentligt på sitt värdträd och groning är långsam.
På andra ställen t.ex Frankrike uppfattas mistel som en skadlig växt särskilt på äppelträden.

Genom att den är fridlyst så är i princip även odlade exemplar fridlysta, då det inte klart kan visas att de är odlade. Andra fridlysta växter som ibland finns i handeln kan klart visas att de är odlade i rabatter.
Mistel kan inte användas som snittblomma utan för räknas som eternell och behåller sin gröna färg även i torkat skick.

Tack så mycket för era svar. Visste inte att den var fridlyst.
Jag hade inte tänkt att använda misteln som snittblomma utan tänkte använda den som en konstruktion.