Trädgård iFokus

Trädgård

Etikettkrukväxter-utomhus-krukväxter-inomhus
Läst 2610 ggr
AktieTrader
0

Stickling på pelagonia

Vi har haft en snygg pelagonia och jag tänkte ta sticklingar på den så man kan ha fler nästa år.

Hur gör man? Beskriv väldigt noga för jag vet inte ens vad en stickling är/se ut.

Hur övervintrar man pelagonian?

Christina
0

En stickling är ett bit av toppen på en blomstjälk. Klipp av en 20 cm lång bit. Ta bort bladen nedtill så du bara har kvar två, tre blad upptill. Stick ner stjälken i en liten kruka med såjord, som är extra mager. Går också med vanlig blomkrukejord. Håll den fuktig. Efter några veckor ser du att den börjar få nya blad. Då har du en ny planta. När den vuxit sig stor flyttar du hela innehållet i den lilla krukan till en större, så att det blir utrymme för plantan att växa sig stor. Ta gärna tre, fyra sticklingar utifall att någon inte vill ta sig. Det händer ibland.

Pelargoner mår bäst av att vila under vintern. Om du tar in den planta du har nu, kan du ställa den någonstans, där det är svalt. En källare går bra, den klarar sig utan ljus. Du kan också ha den i ditt uterum om temperaturen där håller sig kring 10 grader. Plantan får inte frysa.

Under vintern när den vilar, ska den bara ha så pass mycket vatten att jorden inte blir senhård och torr. På våren klipper du ner den kraftigt och flyttar ut den i rumsvärme och börjar vattna mer normalt.

Det vanligaste är att man tar sticklingarna på våren. Men det går också på hösten. Många tycker att stora pelargoner skräpar och tar plats när de ska stå och ha sin vintervila och föredrar då att bara övervintra ett par små sticklingar. Anledningen att man behåller moderplantan är att man - som jag - vill ha stora pelargoner nästa år. En stickling blir en liten planta.

AktieTrader
1

Kanonbeskrivning! Nu begriper t.o.m jag. En fråga bara. Blomskälken, spelar det någon roll om det är knoppar, blommer eller vissna blommor på den?

Christina
0

Nä - men ta en 'mjuk och ung' stjälk!

CBA
0

Om jag skulle vilja övervintra min "pellis" jag har på balkongen och vet att om jag ställde ner den i förrådet så skulle den glömmas bort och aldrig få vatten. Kan jag då förvara den på balkongen övertäckt med massor av tidningspapper och med en kartock ställd över ?

Balkongen är inte inglasad så väder och vind når in där.

Ska jag isf vänta med att klippa ner den till våren precis som om att jag hade förvarat den i förrådet ?

Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.

Christina
0

Testa hellre att ha den i förrådet. Det finns faktiskt folk som övervintrar pelargoner helt utan tillsyn och låter dem torka ut. En gång per månad kanske du i alla fall går ner? Ge den en då en liten skvätt. Torka och mörker klarar den. Men frysgrader tar död på den.

I april-maj klipper du ner pelargonen så att den blir cirka tio centimeter hög. Planterar om den i näringsrik blomjord och tar fram den i rumstemperatur och ljus. Och sen till sommaren ut på balkongen igen.

CBA
0

#5 Förrådet är ett utrymme som jag undviker pga den OTROLIGA  röran vi har *skratt*
Jag får helt enkelt skriva upp i kalendern på varje månad "Vattna "pellis i förråd" *fniss*

Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.

Diana61
0

Jag skall faktiskt ge mig på detta detta år. Tack Christina för din superbra-iga beskrivning. Skall köpa en liten påse såjord nu näär jar skall gå till butiken.

Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4