Trädgård iFokus

Trädgård

Etiketter: växthusuterumvinterträdgård
Läst 2470 ggr
lerboden
0

nytt växthus till våren

hej.

tack för denna sait.

håller på att bygga ett växthus. beräknar att kunna ha taket på i april -08. blir ca 15 m2 - 5 * 3 m. har tänkt att ha en odlingsbänk efter en sida och gavel och på resten av ytan kunna sitta och må gott eller arbeta med växterna. men vilka växter skall vi börja med? vi bor vi kusten utanför Sundsvall växtson 4 skall det visst vara. några km inåt land är det växtzon 3. vårkylan från vattnet gör att det ofta kommer igång sent. våra tunaplommon mognade först i slutet sept. Naturligtvis blir det frösådd av blommor på våren. gurka och tomater hör väl till. jag skulle vilja ha ett spännande träd på spalje om det går - med vad? finns det förslag.

marken är väldränerande så något lager mellan grus och jord som håller fukten en stund kanske jag måste anlägga?

tar gärna emot råd och tips om det är någon som vill bjuda med sig av sina erfarenheter och kunskaper.

roffe

Christina
0

Du kommer att få urkul med ditt växthus. Jag trodde inte jag skulle gilla det så mycket när maken satte upp ett, men nu beklagar jag bara att det inte är större.

Jag har Friggebod-storlek på mitt och 2/3 av golvet är cementplattor och resterade 1/3 jordbädd. I jordbädden har jag vinranka.

Ingen uppvärmning på vintern har jag - det kanske inte du kommer att ha heller?

Christina
0

Kika under gruppen 'Växthus' så hittar du vad som diskuterats tidigare. Lite erfarenheter och frågeställningar.

En medlem har dessutom skrivit en utförlig artikel om hus han byggde sin egen vintrträdgård. Lite mer avancerat än de växthus du och jag skaffar oss, men rolig att läsa.

lerboden
0

hej och tack för svaren.

någon värme på vintern kommer det inte att vara. däremot kanske jag avskärmar en del av växthuset under drivperioden på våren med frostvakt eller liknande.

kanske oxå lite hästgödsel i någon tidig drivbänk.

kan det gå att göra så mån tro?

Christina
0

Jag brukar kosta på mig frostvakt från 25 april ca. Då har jag i allmänhet tröttnat på att ha alla mina frösådder inomhus. Förresten tycker jag inte heller att de tar riktig fart förrän för de får komma ut i det ljusa växthuset.

En varmgödslad tidig drivbänk tror jag är toppen. Jag sätter mina tomatplantor i hinkar fyllda med ko-på-påse i växthuset och de tar sig i en rasande fart.

awjungfru57
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Kul!

Jag har oxå ett vxhus påG. Snäppet mindre än ditt - om du valt WillabG. Jag håller på och snurrar runt med sockel-profilerna för att få rätsida på var jag ska ha det, i vilken vinkel! Och jag tänker ha tomat, gurka, vindruva och så siktar jag på frö och sticklingar! Jag älskar att föröka med sticklingar.

Sen får ma se vad det blir. I verkligheten…

Christina
0

Lycka till - det är så kul!

BiGavia
0

Vandra i Ljus å SkönhetFlört

Diana61
0

Jag har nu äntligen (igår) fått sista paket tillhörande mitt nya växthus då vi flyttat till nytt hus och med större tomt. Denna gång är växthuset 14,1 kvm istället för det förra som var på 6,5vkm. Gissa om jag längtar till våsen så vi kan börja sätta upp det! Denna gång skall jag gräva ur marken och fylla på med grus och sand. Skall även dra in EL och vatten för automatisk bevattning när man är bortrest. Vi har sjövatten på tomten så det blir lätt att dra en slang från den kranen in till växthuset via en extra koppling när det behövs.

Valde isoleringsplast denna gång före glas då jag vill satsa mer på odlingen än att det skall se fint ut. Dessutom isolerar ju kanalplasten bättre och är underhålls fritt. Ingen skuggning behövs mm, så det kommer att bli bättre denna gång och det är jag säker på.

Det är så otroligt roligt med växthus så jag önskar atta första-ägarna Lycka till! Skrattande

Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4

Tilda-T
0

Jag har nu i sommar fått mitt livs första riktiga ( 15kvm) växthus och gissa om det var kul med både gurkor och tomater i parti och minut.

Vi valde att bygga en plattform som vi ställde huset på och så odlar jag i rejäla murarhinkar, funkar skitbra jag är kanonnöjd med första säsongen. Det ska bli riktigt spännande med plantuppdragning i stor skala till våren , iår hann jag inte för växthuset vart inte uppsatt föränn till midsommar.

Det enda man ska ångra är sådant man inte har gjort!