Chili
Jag skulle vilja odla lite olika chilisorter här hemma i lägenheten..
Men, hur gör man? Kan man ta frön från frukten man köpt i affären eller ska man köpa frön? Om man kan ta från frukten ska dom torka eller sätter man dom som dom är?
Behövs något speciellt? någon speciell jord, hur långt ner i jorden? Ja, alla tips vore till hjälp.
Tack på förhand!
chili är väldigt lättodlade, inte svårare än tomater. Man kan ta fröer från köpechili men för att vara säker på vad man får för frukt så brukar jag köpa fröer. www.ortagarden.com är bra på chili. torka fröer är onödigt bara de är rena och inte kladdiga så kan man plantera dem. De behöver inte torka mer än en dag på köksbänken om man rensat dem ordentligt, om man nu vill testa med egna.
Vanlig såjord är det enda jag har använt. Vänta dock med att så till jan-feb och ge gärna extraljus annars blir de rangliga plantor.
Jag brukar sätta från "köpefrön" inomhus på våren. I år när de hade grott så satte jag dem lite svalare och ljusare i uterummet. Det verkade som de inte växte så fort då. De blev liksom lite knubbigare.
Bifogar en bild på årets skörd.
Vill tillägga att min son fick plantor. Han bor i lägenhet utan balkong och hans chilifrukter är bäst nu. Så det går att odla inomhus också.
/Maria

Vanlig planterings är bättre än dyr såjord särskilt åt så näringskrävande växter som chili och sådd i februari.

Okej. :) Då får jag vänta ett par månader då..
Tack så mycket för alla svar. 
Det började med ett intresse för odling, och slutade med att Gustav Eriksson nu köper och byter fröer från hela världen.
I hans trädgård mot en solig vägg växer just nu 60 olika sorters chili.
Läs mer här:
https://sverigesradio.se/artikel/gustavs-heta-intresse-odlar-60-sorters-chili
Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.