Trädgård iFokus

Trädgård

Etikettträdgårdsarbete-i-största-allmänhet
Läst 4229 ggr
mrsTree
0

Få till en rabatt, etc...nybörjare....

Hej, (ny här)

Har numera en trädgård att ta hand om, men är oerfaren. Det finns två gamla rabatter som vore kul att få lite fart i. De har nästan växt igen. Jag önskar gärna få ihop något som blommar lite både vår-höst. Är det för sent att gräva om dom nu och sätta ner lökar? (Vi bor i Stockholm och här är fortfarande hösttemp.)

Alltså:
Hur gör jag?
Hur djupt ska jag gräva?
Vilken jord ska jag använda?
Vilka lökar kan jag sätta ner, och hur?
Vad ska jag tänka på helt enkelt?
Annat man bör ha koll på så här års?

Vore så glad om någon har tid med några svar och tips!

Ha det bra!

Halvdansken
0

Det är ju jättesvårt att ge råd eftersom vi inte ver vad du har för jord nu eller vad för växter du är intresserad av. Varför inte börja med att köpa/låna en trädgårdsbok och studera den nu i vinter?

Det är ok att sätta lök nu, det svåra är väl att hitta några ordentliga som inte hunnit torka in. Kolla nätet, tycker att man får bäst kvalitet att handla från riktiga frö/lökfirmor. Lökarna sätts på ca 3 x sin egen höjd.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Bjornen
0

Hösten är den allra bästa tiden att gräva om rabatter. Enda problemet nu är att det är kanske lite kallt att göra det. Nästan alltid är gödslad och kalkad torv bättre än billig planteringsjord. Torven bör blandas med den gamla jorden, kompostjord, naturgödsel och sand. Torven är biligare än den allra billigaste planteringsjord.

De flesta lökar kan sättas fortfarande bara de har någorlunda kvalitet. Normalt planteringsdjup för lökar är 3-5 gånger lökens diameter. En del kan sättas på olika djup för att förlänge blomningen.

Halvdansken
1

Om hon vill ha surbundsplantor så ska hon inte kalka, och att alltid blanda i sand är väl inte det bästa, det beror ju på vad man har från början.

Men, ok jag är helt med på att det är en god ide att gräva och förbereda nu.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

mrsTree
0

Tack snälla ni för svar!!

Men, hur vet man om en lök är av god kvalité?
Det närmaste som finns att handla på här är Plantagen…

Bjornen
0

En frisk lök är hård och utan mögel. Om de har börjat växa ut måste det var helt grönt utan minsta tecken på att de har börjat vissna.

Lill-Kisse
0

Personligen skulle jag inte gräva om och försöka skapa en ny rabatt så här sent, när all växlighet ska gå till vila. Om du är ny i denna trädgård, rekommenderar jag att du väntar och ser vad dessa gamla rabatter innehåller. Det kanske finns trevliga lökar och perenner, som du vill behålla.

Har du bott där ett år och vet att där inte finns något att spara, är det en annan sak. I så fall är det värt mödan att rensa bort allt rotogräs och lägga över ett tjockt lager ny jord, som du kan gräva ner nästa år. Lökarna kan du plantera i korgar, som du tar upp så att lökarna inte skadas, när du arbetar vidare med rabatten.

Passa på under vintern att bläddra i någon bok om perenner och göra en lista över de växter du tror kan passa dig.

anki1
0

Det är bra att ta det lugnt första året och se vad som växer. bara ta bort ogräset.

Älska dig själv för den du är

Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk

flaxss
0

jag tycker också att du ska vänta , till nästa höst kan du planera och gräva om ( det kan du göra från sept-okt tills tjälen kommer ) .

saker du ska hålla koll på nu och fram till våren-sommaren är

vad växer där ,och vad vill du sparar ,och hur växer det  .

kolla höjd,bred,blommor,blad .

makera där ev lökar finns (bladen vissnar ju ner efter dom är klarar) ,med markering hittar du dom lätt när dom ska planteras om eller flyttas .

dom växter/lökar/knölar/träd/buskar/klätter-klängväxter du vill sparar läser du om som krav,skötsel så när du ska flytta/plantera om så vet du vad varje växt vill ha för jord och läge .

kolla klimatet !!  var börjar frosetn i trädgården och vart slutar den tidigast var blåser det och var är det mest skyddat och hur är solen och hur är jorden m.m ( detta är bra att veta när du ska handla nya växter ) i skyddande söderlägen kan du odla det som är känsligt och i mer blåsiga lägen kan du planterar robusta växter som gör klimatet bättre för övriga växter .

sedan när du vet allt ovanför som jag skrev upp så är det dags att börja om !

börja med att gräv upp alla plantor du vill sparar ( lägg dom i skuggan och häll jord över rötterna och håll dom fuktiga så klarar dom sig en lång tid om dom inte planteras direkt ) , du kan även dela en del plantor så du får fler .

gör nya rabatter ! börjar med att ta veck allt ogräs och allt annat som du inte vill ha ! . och så gräver du ur ca 50cm ner och minst 1m i bred . köp bra planteringsjord eller använd bra kompost och blanda upp grus eller andra material beronde på växter ( en del vill ha ren torv och en del vill växa i grus eller sandjord  ) . och så börjar du plantera alla växter då placerar du dom efter blomfärg och blomtid och efter höjd och efter lägen och krav på miljön . har du mycket mycket ogräs så gräver du ur 50cm ner och täcker med markduk sedan köper du bara ny jord och fyller upp med .

till våren kan du gödsla ( blåkorn,algomi,kogödsel,hönsgödsel m.m) mylla ner det i jord ytan och så vattnar du dom hela våren och sommaren ( ca 10-20min 1 till 4gånger i veckan ) , vattna helst på morgonen eller i samband med regn . inte på dagen i stekande sol  !, börja att rensa ev ogräs som kommer . plantera eller så ettåriga växter där det ser kalt ut .

nu kan du börja bevittna dina växter och njuta !

till hösten som kommer eller sensommaren under juli-aug-sept ( JAS ) kan du börja att beskära träd/buskar/klätter-klängväxter .

mindre härdiga och känsliga växter samt Rosor bör du klippa på våren efter att frosten är förbi . växter som blöder beskärs på hösten under JAS bland annat björk .

sedan fortsatt arbete i trädgården är att jordförbättra,gödsla,beskära,vattna,och bekämpa ohyra och köpa och plantera mer ! .

lycka till köp och läs många trädgårds böcker det kommer du ha stor nytta av .