Förökning av druva
Är de någon som vet hur dom förökar vindruveplantor har försökt att få skott att slå rot men dom vill liksom inte har en sån där staketdruva tror de var en zilga så någon som förökat vindruva eller som vet hur man gör???
Den har växt bra i alla fall har dragit upp 2 skott till uppbindningsbågen i växthuset sen tänkte jag leda iväg dom vågrätt efter tråden de ena skottet är nog över 2 meter nu men inga blomklasar så i år blir de ju inget men satte den i juni så en få ge sig till tåls ett tag .
mvh/bjorsa
Det är inte med vindruvor som med många äppelträd, att de har en grundstam och sen ympar på en gren av en annan sort?

Kanske är de så tänkt bara att vore ju kul kunna föröka den och om de e som du säger då måste man ju odla fram en grundstam först å sedan ympa med andra ord tar tid vill nu :-))(jag har säkert nån bokstavkombination)
mvh/bjorsa
Vid närmare eftertanke kom jag precis på att min lilla vindruvsplanta som jag köpte i våras är ympad. Jag fick nämligen stränga order om att den skulle planteras så att ympningen kom ca 10-15 cm under jorden.
Så nu har du att göra Bjorsa. Tala gärna om hur och var du hittar en grundstam, vore kul att prova på att ympa egna druvor.
Mvh: Therese

Ush va jobbigt då måste man ju lära sig ympning å odla grundstammar nä blir att tänka om :-)
mvh/bjorsa
Nemas problemas!!! staketvindruvor (och väldigt många andra druvor i sverige) brukar stå på egen rot så ympning behöver man inte syssla med här. Och staketvindruvor (+de flesta andra druvor) är urlätta att föröka det är ju bara att göra avläggare precis som man gör när man förökar vinbärsbuskarna.
Såhär gör jag avläggare: Ta en lång ranka och skada den lite i barken, tryck ner den skadade biten mot öppen jord och skotta över den skadade biten med jord och lägg en sten på.
Det går bra att göra avläggare nu, nästa år borde det finnas gott om rötter och då kan rankan separeras från moderplantan
Vad bra att vi kunde få lite bra svar Åsa S. Kan jag göra likadant med min druva trots att den är ympad eller det blir fel då?
Mvh: Therese
Du kan göra det även om din planta är ympad. Vinrankor (främst viniferaarterna) tillverkade utanför sverige är ofta ympade p.g.a vinlusen, man ympar fast ädelveden på en grundstam som är motståndskraftig mot vinlus. I sverige har vi inte vinlus (ännu) så det är inte nödvändigt att ha den typen av grundstam.
Stort tack för dina svar. Det är alltid roligt när man kan få fler exemplar av sina växter. 
Du råkar inte vara insatt i beskärning av vindruvsplantor också, eller ha en bra länk till en sida om ämnet ifråga? Jag fick mycket information om hur man skulle göra när jag köpte plantan, men tyvärr har jag en förmåga att glömma bort saker väldigt fort när jag inte skriver ner dem. 

Ja det är rätt att man kan lägga avläggare precis som med Rosor. Man kan också föröka vindruvor genom att man tar en kraftig halvt förvedad gren. Tar 30-40 cm av den kraftigaste delen. Sedan jordslår man den. Alltså lägger ner pinnen snett i jorden så att bara ca 10 cm av toppen är ovan jord och låter den ligga så till våren. Den har då förhoppningsvist fått rötter och börjat få blad och kan planteras på plats. Själv har jag flera plantor på det sättet. Pinnarna är hämtade från släkten i Ungern.

Tack Åsa och sislak för svaren då är de bara att föröka nu då :-)Få se nu om 10 år borde man kunna fylla ett par hektar hmmm
.
mvh/bjorsa

Det här vill jag också testa. Har en vindruva - Sucribe - i växthuset, men den är fullt vinterhärdig och skulle säkert lika bra stå utomhus.
Sukribe har jag utomhus i Stockholmstrakten utan problem (den kan odlas mycket längre upp än stockholm) och den växer väldigt kraftigt så det blir en gaska stor växt.

Är litet ängslig för att den tar över växthuset alldeles och kommer att hålla den kort.

Det är enkelt att föröka vissa vindruvor. I december förra året fick jag några pinnar (20 cm, inga blad) av någon slags labruskadruva. De skulle sättas i vatten och så skulle man visa tålamod. Efter någon månad så kom det blad och de fick beskäras under våren. På bilden syns en av plantorna som stått i kruka under sommaren.

Nu har vi mer vindruvor än vi kan äta. Mycket syrliga (ja sura faktiskt) och med rätt stora kärnor. Men dekorativa i fruktfaten och ett och annat slinker ner i magen.
Något vin kommer vi dock knappast att göra.

#14 Så de fungerade va bra ,jag lät ett skott stå kvar i vatten som när man tar vanliga skott och den har nu rötter ett annat skott lät jag stå i jord och den tappade alla bladen utom ett och den lever nu :-) Och härom veckan så plockade jag av en 30 tal långa skott som jag nu lagt ner ändarna i en damm tillsvidare .
Dock fick jag inga druvor men den planterades ju i juni har nu 2 skott som är 3-4 meter långa tänkte att dom får sitta kvar på uppbindningstråden å skjuta skott nästa år så att man får druvor som hänger ner .
Går de inte att göra russin på dom christina ?
mvh/bjorsa

Jo - nog kunde jag göra russin - men tills vidare tvingar jag på alla gäster en klase.

De e rätt tvångsmata dom :-)
mvh/bjorsa