Trädgård iFokus

Trädgård

Etiketterlökväxterknölväxter
Läst 1383 ggr
Illan
0

Vårlöksfunderingar

Så har jag då äntligen fått ner vårlökarna i rabatten. Tom skrivit upp vad jag har planterat var. Men så sitter jag där med fingrarna i jorden och petar i dem enligt instruktionerna på förpackningen. Tulpanerna skulle ner 20 cm med 10-20 cm mellanrum. Då börjar jag fundera. Kommer det bara en enda blomma ur varje lök? Då kommer det ju att se helfånigt ut med 20 cm mellan blommorna - eller?

Christina
0

Själv sätter jag dem tätt. Just för att jag vill att de ska se ut som en enda stor bukett. Nu när jag tittar på den här bilden, ser det ändå ut som om det vore 10 cm mellan lökarna - minst. Bladen brer ut sig så du ser att det fyller rätt bra.

Diana61
0

Så vackert!

Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4

Nattviol
0

Jag brukar också sätta tulpaner tätare än det rekommenderade utom såna tulpaner och vårlökar som blir fler efter några år. De fyller ju upp luckorna om man orkar vänta…

Illan
0

Men varför skriver de då att man ska sätta dem så långt ifrån varandra på förpackningen??? Gah, jag orkar inte ut och leta upp alla lökar nu. Det får vara. Får återkomma med en bild i vår när de tittat opp.

Christina
0

Det blir säkert jättebra. Du ser ju på min bild att det på markytan verkar vara mer än 10 cm mellan lökarna här och var. Det är jag som också ofta är lat och där lyfte jag upp ett par grästorvor - slängde ut lökarna - lade tillbaka torven och stampade till.