Trädgård iFokus

Trädgård

Etikettkrukväxter-utomhus-krukväxter-inomhus
Läst 5219 ggr
Christina
0

Pelargoner

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vilken växtsommar det har varit och fortfarande är! Aldrig har mina pelargoner blivit så stora och granna som i år. Och den rosenbegonia som såg helt död ut i vintras tog sig också.

Christina
0

Mer bilder på Rosenbegonian - heter den så förresten?

Christina
0

De gamla vanliga röda pelargonerna som jag varje vår funderar på att kasta bort, återhämtar sig alltid. Vilket jag glömmer då i början av juni när jag undrar om jag vill sätta ut dessa fulingar till allmän åsyn.

Christina
0

De längst fram är två hängpelargoner som inskaffades sommaren 04.

Diana61
0

Den där vanliga röda är för underbart vacker. Inte skall du kasta den inte. Dessutom tycker jag att just den bilden var mycket vacker. Vilken härlig plats att sitta på.

Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4

Norrskenet
0

Ja, pelargonerna har trivts i soliga fönster

zachs
0

#1 Tror inte dom heter Rosenbegonia om jag ser rätt på bilden. Är väl mer som en dubbel Flitig Lisa? Har haft en sådan men jag vet inte vad dom heter.

abovo
0

Den heter på latin Rose Impatiens Walleriana och tillhör familjen Balsaminaceae--Balsam family.

Rosenlisa brukar den kallas på svenska. I denna artikel står det lite om den och även en bild.

http://www.viivilla.se/articles.asp?mode=ShowArticle&articleid=2552

Är det någon som har haft denna inomhus under vintern? Skulle hemskt gärna vilja se om jag skulle kunna klara av att få den till att överleva, den jag har haft i år.  Den är såå fin. I artiklen står det ju att den kan vara inomhus, men jag skulle vilja höra era erfarenheter.

Christina
0

#7 Så trevligt nu har jag ett namn på den. Tack Abovo.

Jag fick min till midsommar 2005. Tog in den innan frost och hade den inomhus i rumstemperatur hela vintern. Den fick alltså ingen riktig vintervila och blommade rätt bra fram till nyår.

Tog ut den utomhus nu i vår samtidigt som alla pelargoner. Klippte ner den kraftigt och den såg trist och halvdöd ut, men redan inom fyra veckor var den i full gång igen. Med ny jord och lite näringslösning.