Pelargoner

Den där vanliga röda är för underbart vacker. Inte skall du kasta den inte. Dessutom tycker jag att just den bilden var mycket vacker. Vilken härlig plats att sitta på.
Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4

#1 Tror inte dom heter Rosenbegonia om jag ser rätt på bilden. Är väl mer som en dubbel Flitig Lisa? Har haft en sådan men jag vet inte vad dom heter.

Den heter på latin Rose Impatiens Walleriana och tillhör familjen Balsaminaceae--Balsam family.
Rosenlisa brukar den kallas på svenska. I denna artikel står det lite om den och även en bild.
http://www.viivilla.se/articles.asp?mode=ShowArticle&articleid=2552
Är det någon som har haft denna inomhus under vintern? Skulle hemskt gärna vilja se om jag skulle kunna klara av att få den till att överleva, den jag har haft i år. Den är såå fin. I artiklen står det ju att den kan vara inomhus, men jag skulle vilja höra era erfarenheter.

#7 Så trevligt nu har jag ett namn på den. Tack Abovo.
Jag fick min till midsommar 2005. Tog in den innan frost och hade den inomhus i rumstemperatur hela vintern. Den fick alltså ingen riktig vintervila och blommade rätt bra fram till nyår.
Tog ut den utomhus nu i vår samtidigt som alla pelargoner. Klippte ner den kraftigt och den såg trist och halvdöd ut, men redan inom fyra veckor var den i full gång igen. Med ny jord och lite näringslösning.