Trädgård iFokus

Trädgård

Etiketterprydnadsträdbuskarklätterväxter
Läst 3009 ggr
Christina
2006-09-24 01:55
0

Vintergröna växter

Sensommar och höst är en utmärkt planteringstid för buskar och träd. Så länge bara jorden är mjuk nog att gräva i.

En liten varning dock för plantering av vintergröna växter som inte kommer att hinna rota sig ordentligt, om du planterar dem nu.

Kom också ihåg att de vintergröna växter du redan har ska vattnas rejält på hösten, så att de hinner suga åt sig ordentligt. Täck gärna marken runt de vintergröna växterna med löv för att behålla fukten.

Christina
2006-09-24 01:57
0

Har du många vintergröna växter som ger trädgården lite ombonad känsla när alla löv fallit? Själv får jag i vinter nöja mig med mina  rhododendronsnår och några enar som står inom synhåll från fönstren.

Humlan
2006-09-24 08:43
0

Jag satte ju några enar och lagerhägg för en tid sedan. Sen innan har jag en stor en och en annan sorts barrväxt, med mjuka barr, som stod i trädgården när vi flyttade in. Det gör trädgården helt klart mer levande på vintern när allt annat ligger i vila.

Diana61
2006-09-24 14:03
0

Jag vill ha in flera träd i min trädgård som fortfarande är Öppen. Det finns ju bara två äppelträd och ett syrenträd. Men jag vill ha det mer "lummigt" så fler träd måste in. Planterade visserligen ett gullregn förra året men en hare hittade in och bet av den, så nu är det bara en liten busk-stump kvar.

Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4

Christina
2006-09-24 17:42
0

Hoppas haren fick ont i magen av denna giftiga växt, och att han kommer ihåg att undvika den nästa år.

Diana61
2006-09-24 20:47
0

Det hoppas jag med, för jag vart förvånad att den gav sig på den!

Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4