Trädgård iFokus

Trädgård

Etikettkrukväxter-utomhus-krukväxter-inomhus
Läst 2316 ggr
Christina
0

Dags att ta in krukväxterna

Om du har låtit en del av dina vanliga krukväxter stå ute under sommaren är det nu hög tid att plocka in dem igen. Precis som när de ställdes ut ska det nu vänjas till innetemperaturen. Ta in dem under natten och ställ ut dem igen under dagen så att de gradvis vänjer sig. 

Alltså precis tvärtom mot vad du gjorde i början av sommaren!

Humlan
0

Jag ska i veckan börja ta in mina pelargoner. Ska bara spara fem, sex stycken, de som blivit riktigt stora under åren. Jag kan omöjligt spara alla, har helt enkelt inte plats. Men det kommer att skära i hjärtat, det är en sak som är säker.

ikna
0

Lökarna och knölarna då, ska de också upp nu eller kan man vänta tills första frostknäppen?

Christina
0

#3 Du kan gott vänta till första frostknäppen och alltså njuta av dem in till sista dagen. Men sedan en morgon när frosten tagit alla blad och blommor - då är det brått ta upp dem! Så förbered i god tid förvaringsplatsen.

Ack - den här tiden på året drömmer jag igen om en vinterträdgård som håller 10-15 grader hela året.

kickboard
0

Hur förvarar man pelargonerna under vintern? Ska man klippa ner och vattna sparsamt? Har en stor hängpelargon som ja skulle vilja övervintra.

Christina
0

#4 Just precis så. Klipp ner kraftigt och liten aning fukt. Jag har lyckats få de här att överleva och de är nu på tredje sommaren. Ser urtrista ut på våren och då har jag gömt undan dem i en skamvrå tills de börjar ta sig.

kickboard
0

Ska de stå svalt också? I gästrummet med låg temperatur hade jag tänkt ha mina andra glasuterumsväxter över vintern.

Christina
0

Jag har mina i gästrummet där jag stänger av elementet. Tyvärr Flört brukar vi ha huset fullt med folk mellan jul och nyår och då blir jag tvungen värma upp hela huset. Gäster är så kinkiga numera.

Vad som händer är att mina pelargoner börjar blomma igen, men det verkar inte som om de tar någon skada av det. Blir mer att klippa bort igen till våren förstås.

Jag satt igår kväll och tittade på uterum. Bl a ditt fina. Drömmer om att ha en vinterträdgård som ser ut som din och hålla den på 10-15 grader hela vintern. Har du din uppvärmd på vintern? Och i så fall till vilken temperatur?

kickboard
0

Nej. ingen uppvärmning för det skulle bli alltför dyrt. Vi har bara enkelt glas och ytan är stor, ca 45 kvadratmeter och häruppe har vi rejält kallt i januari, februari och även mars om nätterna.

I april kan jag börja ha mina frösådder ute i glasrummet på en stor rullvagn som kan tas in till natten. Vid den tiden kan vi också börja sitta där och njuta av vårsolen.

Christina
0

Det är just det där med elkostnaden som stoppar upp mina planer. Har ju ett fristående växthus där jag kan sätta ut fröplantor i maj och hoppas på att de klarar ig. Någon gång har jag också låtit ett element stå som frostvakt där. Vill inte komma upp till samma kostnad som om jag köper färdiga plantor. Det förtar liksom glädjen med att driva upp själv.

kickboard
0

Jo, precis min tanke. Ingen vits att driva upp plantor själv om kostnaden blir mångdubbelt större än att köpa plantorna.

Så vi satsar på naturlig solvärme och på höst och vår är det skönt att sitta där även om temperatuen ute är bara runt tio grader.