Trädgård iFokus

Trädgård

Etikettkrukväxter-utomhus-krukväxter-inomhus
Läst 25733 ggr
kamel
115

Skötselråd för eldkrona???

Jag har återigen problem med gåvor som skall tas omhand under vintern. En vänlig själ har gett mig två fina uppstammade exemplar av eldkrona som hon nu tror att jag kommer att kunna vårda under vintern. Har någon ett bra råd.

Bjornen
4

Inne som krukväxt med så ljust som möjligt och lagom vattning. Får inte torka ur för hårt och inte för fuktigt heller.

flaxss
2

det är en fördel om du kan ge den en sval vintervila ca +1c +10c . är det så svalt kan den stå mörkt och nästan torrt hela vintern . är det över +10c behöver du ge den extra ljus på vintern plus hålals mer fuktig .

elenor
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har försökt övervintra eldkrona på många olika sätt, i frostfritt uterum svalt och ljust,  inomhus med normalljus och i källaren svalt och mörkt, men alltid misslyckats. Ingen enda gång har den kommit igång igen på våren. Kanske har jag inte lyckats vattna den i lagom mängd. Tycker att den verkar väldigt kinkig att få att överleva, så numera får jag inhandla en ny varje vår.

Annars är det en härlig växt, som blommar så bra vid vår köksdörr, fast det är österläge och bara några få timmar eftermiddagssol.

Bjornen
1

Deras naturliga växtplatser har det varmt året runt och då bör man ha den inne som krukväxt och ge den vatten regelbundet. Enda dags torka innebär oftast döden.

flaxss
1

en dags torka innebär oftast döden , jo visst eller hur .

Min lantana är en av dom torktåligaste växter jag äger .stod en hel vecka utan vatten när det var som varmast i somras och ändå blommade den och utan att tappa bladen .

ja även om den växer vilt i tropiskt-subtropiskt klimat så är det en ''fördel här'' om den istället kan få gå in i djupvila . då vi oftast inte har tropisktklimat inne i bostaden . är den inne kommer lätt ohyra och luften är torr och för varm i kombination med lite ljuse .

just nu har jag en levandes och vacker lantana som även blommar inne i ett svalt utrymme som håller ca +10c och den får lite vatten , har funkat innan att övervintra den så .

elenor
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Förr kunde man väl sätta in mer än en bild i inlägget. Har nu försökt massor av gånger att lägga in två bilder , men det lyckas jag inte med nu. Hade bild på både orange och gul eldkrona, som båda blommat bra i det skuggiga läget. Här kommer bilden på den orange Lantanan.

elenor
1

Vad jag nu gjort för fel, så tror jag ändå mest på att den torkat ihjäl under vintern. Fast när jag hade den i utrummet med runt +5-7°, så märkte jag aldrig att den blev uttorkad. 
Skulle det kunna ha att göra med att jag alltid köpt uppstammade plantor?
Sommartiden har den kunnat torka ganska mycket utan att dö. Det har hela tiden kommit nya knoppar.

Är väl inte någon drömväxt att ha inomhus. Den doftar litet fränt och tappar vissna blommor hela tiden. Utomhus är den en perfekt sommarblomma!

flaxss
1

min är ingen uppstammad , är i ett utrymme som håller ca +10c och får vatten kanske en till två gånger i månaden . sen är den ju lövfällande i lägre temp så man kan tro att den är död fast den inte är det . den kommer även i gång segt .

elenor
4

Jag  har också räknat Lantana som lövfällande. Den som jag hade övervintrat i uterummet såg inte död ut, men när den inte hade kommit igång i juli, så kastade jag den. Kan väl aldrig tro att man ska behöva vänta längre än så!

Bjornen och flaxxs har olika erfarenheter av att övervintra Lantanan, så det kan säkert gå på mer än ett sätt….fast jag har misslyckats med alla.Gråter

Bjornen brukar alltid vara mycket hjälpsam, och frikostigt och kunnigt svara på alla våra frågor, så jag tycker att han förtjänar att mötas med respekt, även från dem, som har annan åsikt.

Forumets mening är väl just, att vi ska delge varandra våra kunskaper och erfarenheter och då på ett hövligt och uppmuntrande sätt!

Vi drivs ju alla av ett stort trädgårdsintresse!

kamel
0

Tack för alla svaren. Det verkar ju som att övervintring är lite vanskligt men om jag chansar o behandlar de båda på lite olika sätt så kanske… Råden är säkert goda men mina "gröna fingrar" kanske  inte räcker till.

Vilka fina eldkronor du har elenor. Dom kanske är värda att satsa pengar på även om dom inte överlever min ömma vård på vintern. De exemplar som jag fått är inte i allra bästa kondition trots att dom har hämtat sig efter att fått komma in i vårt uterum. Tyvärr kan vi inte hålla det ens kring noll där ute under den kallaste perioden så det blir att ta in dem när vi inte längre använder uterummet dagligen.

elenor
1

Undrar om det inte vore bäst att "vänja in" dem till rumstemperatur så fort som möjligt nu, så inte skillnaden mellan ute- och innetemperatur blir alltför markant.
Om du orkar bära ut dem under dagarna ett tag, så tror jag att det också är gynnsamt.
Skulle också gissa att de kan må bra av litet vattendusch med sprayflaska då och då - speciellt i början.

Säger den som inte själv gjort så…Skäms

Lycka till!

kamel
0

I vårt uterum har vi en braskamin och i den eldar vi varje dag men under nätterna blir det lite svalare ca 15 grader just nu men för varje vecka blir nätterna allt kallare även där så avvänjningen löser sig väl själv??

Menar du att jag skall bära ut den i alla fall? Jag behöver inte ta in dem förran i slutet av november och då har det närmar sig noll grader vissa nätter.

elenor
0

Kame. jag hade glömt att du har ett uterum. Förstår att du vill ha den där ett tag.

Den vänjning jag pratade om, var att det börjar bli kyligare dagar ute, så skillnaden blir ganska markant för Lantanan om får stå ute till nästan frost, för att sedan komma direkt in i rumstemperatur.

Därför tyckte jag att det skulle gå lättare att vänja in den till rumstemperatur redan nu, medan det fortfarande finns litet värme i utomhusluften. Skillnaden skulle bli mindre, menar jag.

Har ingen riktig idé om hur du ska göra när det börjar bli för kallt i uterummet.

Ta in den om nätterna och ut i uterummet om dagarna ett tag kanske. Den får nog lätt spinn inomhus, så det gäller att duscha den litet då och då.

kamel
0

Du är klok du, elenor. Det där med spinn hade jag helt glömt bort. Det är ju det som alltid brukar spöka för mig när jag tar in mina fuxior. Jag skall var flitig med sprejflaskan.

Här har vi redan haft frost ett par nätter och träden har  tappat nästan alla löv, så det märks att vintern närmar sig. Min mamma, som bor i Småland var upp ett par dagar förra veckan och hon var glad ät att hon inte längre bor kvar i Ångermanland. Hösten är lite för tidig här uppe för henne. Jag kan inte annat än hålla med henne. Vi får trösta oss med våra ljusa nätter under sommaren.

När jag tittat på dina fina bilder av ditt hus föreställer jag mig att du bor i Skåne. Gissa om jag avundas dig. Tänk vad mycket som du odlar som inte alls skulle överleva här i norr.

Min trädgård här hemma existerar nästan inte, jag förbränner allt krut på sommarstugan som ligger på en ö i Ångermanälven. Vi flyttar ut dit i mitten av maj och stannar där tills det blir för tråkigt att åka båt varje morgon. Läget är en dröm, egen strand, inga grannar och vi kan bada som Gud skapat oss.

elenor
0

Kamel jag har skickat ett personligt svar i din mailbox!

kamel
0

Elenor, jag har inte aktiverat min personliga sajt förrän nu eller också hittar jag inte riktigt än hur jag skall komma till min mailbox

flaxss
0

Min Lantana trivs än i sitt svala vinterboende . inga tecken på att dö här inte .

elenor
0

Just i år har jag inte haft någon Lantana, så jag kan inte rapportera något. Vill gärna höra till våren hur det har gått med din, flaxxs!

flaxss
0

såg att dne har börjat att blomma om fast sparsmant . dock inte mig emot . bara trevligt .