Levande staket - pilflätning.
Vi har ca 60 meter mot grannen (en hästhage) som vi ska sätta upp nån form av avskärmning för. Iden var från början en bokhäck, men efter att i 6 år lyssnat på min mans beklagande när han ska klippa 10 meter liguster, så kan jag ju tänka mig hur det ska låta med 60 meter bokhäck…
Så det går inte.
Jag började då fundera alternativt. Kan man ha ett så långt "staket" av levande pilflätning? Det ska ju iofs också skötas, men det blir väl inte lika hårt att klippa som bok? Funderade lite på att kanske låta nån klematis växa i den, på vissa ställen…
Tror att det kan bli snyggt, men är det möjligt? Höjd ca 2 meter, inget utsatt ställe med blåst eller så.
Hatar cancer och älskar vårlökar.
Bör inte vara nåt problem. Vi har en flätad pilhäck ca 30m som vi ska förlänga. Häcken fungerar som vindskydd mot norr. Viktigt är att den får tillräckligt mycket vatten de första åren. Vi grävde ett dike och la ner perforerad slang, fyllde på jord och stack ner pilpinnarna. Sen kopplade vi trädgårdsslangen till den nedlagda slangen och fyllde sakta på vatten till det trängde upp i jordytan längs hela häcken. Under hela sommaren kontrollerade vi att det var fuktigt i jorden runt häcken. Även sommare två behövde vi vattna under torra perioder.
Planteringen skall göras mycket tidigt på våren, helst så snart tjälen gått ur jorden och "diket" skall vara klart innan du hämtar "pinnarna". Pinnarna skall helst placeras i hinkar eller baljor med vatten medan du lägger ner slangen och fyller jord. Vi hade dem i dammen under tiden.
Låt dagen idag bli din bästa hittills!

Var någonstans i landet är det? Pil lär gå bra i zon 1-3, men det kanske är olika på vilken sort man får tag på.
Jag fick några instruktioner när jag skulle plantera en pilhäck och de fungerade perfekt: 1. Köp in och plantera pinnarna i april månad.
2. Ställ pinnarna i en hink med vatten i ett helt mörkt utrymme under max en vecka. Då bildas små bulor i pinnarnas nedre del.
3. Plantera pinnarna djupt. Ett avstånd på ca 15-20 cm blir lagom. Var försiktig med bulorna, för där där kommer rötterna ut.
4. Vattna ordentligt direkt. Upprepa vattningen så mycket att jorden aldrig torkar ut under den första månaden och fortsätt gärna så den första sommaren. Sedan behöver man inte alls vattna mer.
Pilhäcken växer med sådan fart att man får ligga i för att hinna binda ihop pinnarna så att det bildas ett flätat mönster. Ju mer man klipper i pilhäcken, desto mer förgrenar den sig. Räkna med att den behöver klippas flera gånger varje sommar.
Vackert blir det och häcken ger utmärkt vind- och insynsskydd.

Hej och tack.
Vi bor i Danmark, så pil är inget problem.
Lill-kisse, menar du att häcken växer på höjden också? Vi vill ha den ca 2 meter hög, i sånt där Harlekinmönster. Men jag trodde att man köpte "färdiga" långa grenar (typ 2,5 meter) och flätade samman, och klippte av i den höjd med nu ville ha.
Men du menar att man kan köpa mindre pinnar, sätta ner dem, och fläta liksom efterhand som det växer? Det blir ju lättare att hantera i alla fall! Och - förmodar jag - billigare också.

Allra bäst är att plantera pil (sälg)-sticklingar på senhösten, vilket innebär lite mindre vattning än vårplantering. Pil är härdig från zon 0 till zon 7 beroende på art och sort. Normalt används ofta korgvide som är härdig i zon 4-5.

Hur svårt är det? Kan man själv, om man läser om det?

Ja Halvdanske. Pilhäcken växer åt alla håll och mest uppåt. Fort går det också.
Att försöka fläta ett par meter höga, stela pinnar under pågående plantering verkade svårt. Men mest avskräckande för mig, var behovet av flödigt med vatten varenda dag en hel sommar, för det skulle inte bli möjligt. Därför valde jag att köpa pinnar. De var väl ca 50 cm och det räckte att jobba med. Något dike behövde jag inte gräva heller. Jag använde planteringsspade att gräva små hål med.
Sedan räckte det att vattna max en gång i veckan, om det var torrt. Jag band ihop grenarna i kryss (XXXXX) successivt under tillväxten. Numera behöver jag bara peta och lirka in långa grenar i det befintliga "flätverket".
Jag hade ingen erfarenhet av att plantera häck över huvud taget och någon pilhäck hade jag aldrig sett i verkligheten, bara på bild. Nu får jag många komplimanger för min vackra häck.
Lycka till!

Skitbra Lill-Kisse. Jag har kollat lite på priser o sånt, och för vår häck i färdig höjd skulle bara materialet gå på ca 8000:- !! Så om man kan göra som du, så sparar man tid. Och blir lite mindre svettig tror jag. Är lite nervös för att baka omkring på 2,5 m långa pinnar.
Tycker inte det var svårt att fläta våra pilpinnar som var 4 m höga i samband med att vi planterade. Man riktar varannan pinne mot vänster och varannan mot höger och flätar.
När allt var klart klippte vi ner dom till lagom höjd. Nu har vi ju tillgång till traktor, så en stod i traktorskopan och klippte. Klippet trädde vi ner mellan pinnarna för att få lite tätare under första sommaren. Vi använder det nya topparna som vi klipper av till att göra nya detaljer i trädgården tex en liten leklabyrint.
Menar du 8000 kr för 60 m häck. Det var dyrt. Vår häck på 30 m kostade under 1.000 kr inkl slang. Vi har blåsigt läge i zon 5

Ja det är en massa pengar. Men den firman jag mailade med sa att det är en god ide att inte ha EN pinne på varje håll, men tex 2-3 stycken, tilsammans. Kolla bild, det är enklare.
http://www.arresoe-pil.dk/belgisk-hegn.htm
Räknar man då 3 pinnar samman i en "grupp", 5 "grupper" per meter (20 cm avstånd), i 60 meter á 8 kr pinnen så blir det
3 x 5 x 60 x 8 = 7200:- (danska). Det är också därför jag skriver hit, räcker det inte med en pinne?

Hör efter hos någon energiskogsodlar och köp "pinnarna" från honom. Du kanske måste skörda själv men kostnaden kommer att bli mycket mindre.
Det räcker med 10 pinnar per meter(10 cm mellan pinnarna). Om du klipper av topparna på hösten varje år och sätter ner dem mellan bef pinnar i staketet får du tätare nertill utan extra kostnad. Fläta in de skott som kommer på pinnarna så blir det tätare på övre staketdelen också.
Finns energiskogsodlare eller som i mitt fall odlare av vägkäppare i närheten, så blir det naturligtvis billigare. Titta på www.lillopil.se där skulle det kosta ca 5.400 kr + frakt. Du hittar också lite info om hur man går till väga.
Lycka till!
Man kan få av någon granne som klipper….

Det är jättebra om man kan få av någon granne osv. men kom ihåg att pil växer väldigt olika, en del är hängande osv. , kolla hur den pilen du får växer.
Det enda man ska ångra är sådant man inte har gjort!

#9 Kära hjärtanes!
Undra på att det blir dyrt om man planterar tre-fyra gånger fler plantor än vad som behövs! Reflektera över i vems intresse du fick rådet att sätta tre pinnar tillsammans. Försäljare vill tjäna pengar.
Varje pinne växer som ett träd med grenar åt alla håll. Mina korta pinnar förgrenade sig i alla fall. På varje gren spricker löven ut så det blir en tät och rik grönska. Det blir inte ett staket av nästan kala pinnar med blad som på den bild man kunde se från den danska firman. Jag misstänker att det är nyplanterade pinnar utan grenar, där löven nyss spruckit ut. Jag tycker att Lillöpils bilder stämmer mycket bättre med verkligheten. Se där hur buskigt det kan bli.

Att sätta flera pinnar tillsammans innebär sämre rotningsförmåga genom att det blir torrare och är svårare att få tillräckligt tät jord kring dem. Det är mycket bättre att sätta en och en och i så fall tätare. Yrkesmässig odling i växthus med optimala förhållanden kan däremot ge mycket bättre resultat med flera tillsammans om än man oftast sätter dem med några cm avstånd i alla fall.
Vid torr vår och försommar är det alltid en risk att rotningen misslyckas, därför är plantering på senhösten bättre då de finns i fuktig jord mycket tidigt. De flesta sälgarter bildar lätt rötter om de sätts i vatten och planteras lite senare men det blir lite omständigare med rotade sticklingar.

Tackar för alla råd! Det har sparat mig en hel del pengar, kan jag tro!
Grannarna här slänger dem i bäcken par tre veckor på våren sen har de massa fina rötter!

Bjornen. Du skriver hela tiden sälg. Vad är skillnaden?

Pil är en sälg-art (Salix). När jag skriver sälg menar jag någon sälg- eller pilart. För att förvilla det hela så finns också vanlig sälg (Salix caprea). Egentligen borde jag istälet använda viden som är mer ett etablerat svenskt namn för släktet. Oftast använder man korgvide (Salix viminalis) som häckväxt. Generellt kan man säga att pil ofta blir stora träd med långsmala blad. Man brukar räkna med 10 pilarter i Sverige. Totalt odlas eller växter vilt totalt omkring 30 arter och därutöver många varianter.
Artbestämning av Salix-arter är svårt och många korsar sig lätt.
Hej. En blir ju nyfiken på hur salix-staketet blev till slut! Jag ska precis till att plantera något liknande. Hur gick det - har staketen vuxit ok? Jag har mycket sälg i närheten som jag tänkte använda för att skapa ett skydd mot rådjur. Det borde ju funka lika bra som pil tänker jag?