Annons:
Etiketterprydnadsträdbuskarklätterväxter
Läst 19916 ggr
fastina
2006-05-25 17:10

Humle

Kan man plantera humle i en stor trälåda? Växer den fort? Tacksam för svar.

Annons:
lotza
2006-05-25 21:08
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Hej fastina, jodå du kan plantera Humle i en stor trälåda, Det har ett rotsystem som sprider sig som attan så den skall inte planteras i en rabatt men väl om en spalje eller pergola. Jag har många Humle, har gjort Humlestörar där den kan växa hej vilt. Den växer cirkus 20 cm/dygn!! Vill man ha mycket grönt snabbt är Humle perfekt. Den brukar också få jättefina kottar på hösten.

lotza
2006-05-25 21:10
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

En bild till på Humlestörar.

AndersE
2006-05-27 22:42
#3

Så en trälåda och några pinnar blir en grön vägg? När planterar man och hur lång tid innan höjd ca 160cm?

lotza
2006-05-28 07:24
#4

Man kan plantera Humle när som helst och att nå 160 cm höjd - tja 20 cm om dagen blir då 10 dagar kanske? om du har tur. Om man planterar i en låda och vill ha en vägg, varför inte köpa/bygga en spalje så kan Humlen härja fritt och det täcker bättre. Rusta här i Gbg har gröna spaljer kanske 170 x 60 som jag har till murgröna. Det finns en Guldhumle som inte är lika starkväxande och som kanske passar bättre på en balkong.

AndersE
2006-05-28 09:44
#5

Tack!

Christina
2006-05-30 15:21
#6

Men i den här kylan växer ingenting. Satte en kruka humle i en grop med näringsrik köpejord. Inte rört på sig på 14 dagar. Den ska bli ett skydd som kamouflerar vår parkeringsplats, som passar så illa in i sommarlandskapet.

Men den sätter väl igång när sommaren återvänder.

Annons:
Hirit
2006-06-02 11:46
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Jag har också planterat 2 st. Humle(för första gången) för att se hur det tar sig ut.En av grannarnas Humle växter så det knakar….. I fjol så kapade vi ner syrénhäcken mellan oss och grannen och då blev det en massa lagomt grova stammar över,dessa tänkte jag kunde användas som humlestörar tills vidare(om de inte börjar växa ut syrénskott vill sägaSkrattande) Spännande att se om de tar sig. Humlen har vi satt i en "låda" gjord av knäcksten.

Angående bilden,så är det lika bra att visa några kort fån det vi gjorde om vår ruttna trapp.Men visar detta under egen rubrik under denna tråd nr.12.

Hirit
2006-09-14 11:50
#8

Mina humle har vuxit bra nog,sedan den här bilden togs.Som sällskap har den några solrosor som spridit sig genom fågelföna. Men frågan är när det är lämpligast att klippa ner den? Iof kan jag kolla när grannen gör det. Kanske inte spelar någon roll.

Christina
2006-09-14 21:08
#9

Humlen vissnar ner av sig själv varje år. Låt den vara - bara bra om blasten ligger kvar över vintern och skyddar tidigare knoppanlag. Sedan på våren kan du städa undan det vissna och vips sätter den igång och växer med nya skott.

Hirit
2006-09-14 23:01
#10

Då får den vissna, men till våren ska jag köpa spalje…. Ska även hålla ett öga på rötterna,nu. Den växer visserligen i den där stenlådan av knäcksten som finns någonstans under humletråden kanske… så det vore konstigt om rötterna smet därifrån… men bäst att hålla ögonen öppna ändå.Oj då bilden finns under #7.

Christina
2006-09-14 23:54
#11

Eller kanske två störar blir snyggt också? Så humlen får snurra runt i sin fulla prakt?

Hirit
2006-09-20 01:27
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#12

Ja, det blir nog fint, har en hög liggande uppe vid komposten som blev över efter att syrénhäcken kapades der förra året. De ska nog gå att använda. Sedan har jag tänkt mig att humlen även kan få dölja den här fula grejen som håller upp den långa balkongen.Se bild. (gammalt kort)

Christina
2006-09-20 22:01
#13

#12 Kommer att bli perfekt runt balkongstöttan!!

Annons:
Upp till toppen
Annons: