Buskros eller rabattros?
Hur vet man om det är en buskros eller en rabattros man har i sin trädgård. Jag har nämligen en gul ros som förra ägarna planterat mitt i trädgården och jag måste säga att den är ganska spinkig för att ha mitt på gräsmattan så jag funderar på om det vore bättre att flytta den till en rabatt. Eller så kan det hända att den sätter fart nästa sommar? Hur vet man?

Man brukar inte skilja på buskrosor och rabattrosor. Däremot skiljer man på buskrosor och polyantharosor. Buskrosor blommar oftast bara en gång men det finns också sorter som remonterar. polyantharosor blommar hela sommaren. Därutöver finns också engelska Rosor som egentligen ligger lite mittemellan.

Jag skulle inte bry mig om ifall rosen ska bli buske eller "rabattros", utan göra en bedömning utifrån huruvida den verkar trivas mitt på gräsmattan eller inte. En spinkig ros skulle jag flytta till en mer skyddad plats (en rabatt vid södervägg), så att den får växa till sig. Om den blir stor och buskig efter några år, kan den flyttas ut igen.
Hm - ja det kanske är så man skall tänka. Det ser ju ganska trist ut med den där rosen mitt i gräsmattan så det kanske bara är at flytta på den när den inte är grön längre.