Trädgård iFokus

Trädgård

Etikettannat-som-lever
Läst 5235 ggr
pyromanen
0

Träd nära grannen?

Våran tomt gränsar på två sidor mot skogsmark.  Just nu i höst har skogen huggits ner så det är ett kalhygge. Vi funderar på att plantera en rad olika lövträd längs gränsen (trevligt att själva bestämma vilka trädslag vi ska titta på framöver). Finns det nån regel om hur nära gränsen man får plantera? (Vill ha dom så nära gränsen som möjligt men vill inte göra nåt olagligt)

Bjornen
0

Det finns inga regler för plantering bara man håller sig på egen mark. Grenar som hänger utanför den egna marken kan grannen såga av om det inte skadar trädet. Äpplen blir alltså grannens om de växer över rågränsen.

pyromanen
0

Vet du om det spelar nån roll att det är skogmark och inte tomt (grannens alltså, min är tomt)

Bjornen
0

Samma regler gäller men ingen skogsägare tar bort överhängande grenar annat än så gränsmarkering. Ett litet tillägg kanske bör nämnas om man sätter trädet precis över gränslinjen så växer ju stammen och då kan stammen att bli växande på bägge sidor om rået, så man bör gå några decimeter in på sin egen mark.

Anders 50
0

Varför inte prata med grannen ? Du kanske får plantera lite lövträd även utanför tomtgränsen.

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

veronicav
0

Så mycket jag ved får man inte plantera träd närmare än 4 meter från gränsen

papa-bear
1

jag googlade det här och fann det här på odla.nu, ett gammalt foruminlägg, där andemeningen är att kommuner har olika regler för vad som gäller.