Ledset körsbärsträd
Varför blir mitt körsbärsträd risigt och massor av grenar utan blad? De är ca 10 år gammalt och blommade så vackert förr. Nu ser det tråkigt ut med döda grenar - försökte ta en mssa i vintras men visste då inte vilka som var döda. En parasit eller bara taffligt skött?

Trist - är antagligen 'grensjuka'. Det har tagit livet av ett par av mina körsbärsträd. De råd som ges är att att klippa bort allt torrt in till frisk ved, samla ihop blad och grenar och bränna dem. Det knepiga är att det inte är så lätt att klättra omkring och komma åt.

Jag undrar om det går att klippa bprt de "döda" grenarna nu?, Ska man inte ansa körsbärsträd på våren?

Vi har fått ett till körsbärsträd ca en meter från det ursprungliga. Detta upptäckte vi nu för ett par veckor sedan. Det står i samma blom som det stora trädet, fast det är mycket mindre så klart. Är detta något träd som det kommer bli bär på? Och kan man äta dessa bär?
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars
#4 - Nej, inte klippa körsbärsträdet nu. De blöder något väldigt om man ger sig på dem vid denna tiden på året fick jag lära mig när jag gick en kurs i beskärning för några år sedan. Vänta tills i höst.

Nu ska jag ut och klippa bort alla torra grenar på körsbärsträdet. Och jag tackar för alla goda råd!

Hoppas det blir bättre nästa vår!