Trädgård iFokus

Trädgård

Etikettergräsmattorgrovplaneringgödsling
Läst 6377 ggr
Christina
0

Anlägga gräsmatta

Den här årstiden är den bästa för att anlägga gräsmatta. Det är fukt i luften och det är viktigt att hålla marken fuktig de första veckorna. Sår man nu hinner gräset gro och bilda rötter innan vintern. Och kan bli riktigt fin redan i vår.

Vi har fyllt ut en del av vår sumpmark med uppgrävd vass och dy och lagt köpesand och köpejord över.

Den här biten gjorde vi förra hösten - dyigt

Och efter sand och sådd

Och nu blir det en bit till. En stor bit - eftersom vi skaffat rejäla don. Här håller vi på.

Christina
0

Sådde gräs för två veckor sedan och se hur snällt det kommer. Lite glest visserligen - men på väg.

Och jag vill förstås bryta upp den här stora tomma ytan med blomrabatter och buskar. Men säkrast avvakta till nästa vår och se hur pass sumpig marken är.

kickboard
0

Det ser jättefint ut. Det kräver en hel del kalkning kan jag förstå.

Vi har gjort liknande arbete på vår sommarstuga, då vi muddrade sjöbottnen och körde leran som fyllnadsjord.Många sa att det aldrig skulle börja växa i det, men en vinters vila för att stukturen skulle brytas ner och rejält med kalk gjorde susen och nu är gräsmattan hur bra som helst.

Diana61
0

Så bra gräset kommer! Vad fint det kommer att bli!

Vi skulle behöva ta upp hela vår gräsmatta och jämna till det och eventuellt gräva ur en massa för att få bort all ogräs vi har. Eller så kan man ju lägga ner en markväv och sedan fylla på med jord och så på det, eller på rulle.

Vi har inga stora ytor av gräsmatta och när jag är klar med allt jag vill ha i den så är det ännu mindre gräsmatta kvar. Kommer att bara vara gröna gångar.

Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4

Christina
0

#2 Nä kalkning behöver vi inte. Kalkhalten kring vår insjö är hög av naturen. Vårt största bekymmer blir nog att sjön står högt på våren och det här området kommer att vara vått. Rosor kan nog inte ta sig, men det finns ju andra växter som inte har något emot våta fötter.

emyhama
0

Det har varit sommarväder fram till nu, men nu börjar det bli kyligt.Hur länge kan man fortsätta så gräs?

Fråga två. Hur länge skall man vänta innan man kan gödsla?

Christina
0

#5 När det börjar bli minusgrader även i gryningen är det inte stor idé att så gräs längre. Men gödsla kan du göra så länge du vill och orkar. Gödsla kan man göra t o m ovanpå snön.

kickboard
0

Numera är det förbjudet att gödsla på frusen mark - åtminstone för jordbrukare - för gödningsämnena flyter bort med smälvattnet och orsakar övergödning i vattendragen. Så det är väl bäst att vänta tills marken börjat tina i alla fall.

Diana61
0

Håller med kickboard, för det var just det jag tänkte säga till svar till #5 & #6. Gödslingen skall man annars göra 6 veckor efter sådden, men det är lite sent för det nu när kylan kommer.

Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4