Fuchsior
Ok! ni som kan detta med Fuchsior, när skall jag nu ta in dom och vad gör jag med dom under vintern?
Jag bor i hus så jag har garage att förvara dom i. Skall jag klippa ned dom helt eller ej? Skall jag låta dom torka ut eller hålla dom vattnade under vintern. Ge mig råd för jag är kass på dessa blommor.
Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4
Jag låter mina fuchsior stå ute så länge som möjligt så frosten sveder bladen sedan klipper jag ner växterna en bit men man måste inte klippa (jag klipper tillräckligt mycket för att de ska gå in i hyllorna jag har i förrådet.) Jag håller mina fuchsior åt det torrare hållet men jag går och kollar dem med jämna mellanrum och när det börjar bli torrt långt ner i krukan fuktar jag jorden lite. Jag förvarar mina fuchsior kallt under +5 (men det blir inga minusgrader) och när det är så kallt är fuchsian i vila och behöver inget ljus så de vilar i totalmörker. Förvarar man fuchsian varmare går den inte i vila och då kan man behöva ge den ljus + är det varmare måste man vattna något mera.
(Kan även tillägga att fuchsior är tuffare än vad man tror mina stod ute i flera minusgrader i ett dygn förra året och de såg ganska döda ut men jag ställde dem till förvaring ändå. Sedan shoppade jag hejvilt på trädgårdsmässan för jag tänkte att jag var tvungen att ersätta de döda. Det var dock bara någon som dog, i stort sett spirade alla de jag trodde var döda, så nu har jag massor av fuchsiasorter)
Jag har övervintrat fuchsior i källaren. Jag klippte ner dem ganska mycket så att det skulle få plats. De blev jättefina sommaren därpå. Men jag slarvade med att ta in dem på hösten så alla frös.
Min erfarenhet är också att de tål några frostnätter, kan nog till och med vara bättre för dem för då går de verkligen ner i vila. Det som annars är mest synd är ju att så många av dem blommar som vackrast när frosten kommer….
Vet inte om jag bara har haft tur för överallt när jag läser om fuchsior så står det om hur viktigt det är att de får torka upp innan man sätter in dem men eftersom jag inte har någonstans att sätta in dem under tak så får de ju det regn som kommer så vissa är verkligen jätteblöta, ändå så har jag inte många som har ruttnat för mig på vintern. Jag har ju mina i en jordkällare, klipper ner dem ganska hårt och staplar krukorna "omlott" på varandra. Ställer även småkrukor i kanten på de stora krukorna eftersom det är lättare att bära med sig dem då. Förra vintern var jag inte inne i jordkällaren en enda gång så de fick inget vatten förrän de kom ut på våren men så kan man ju bara göra i en så pass fuktig miljö annars så gäller det att hålla dem lite lätt fuktade.
Ett tips på våren är att inte vara för snabb med att slänga fuchsior som man tror har dött. Jag hade några krukor som fick stå lite vid sidan om och i juni-juli började de visa tecken på liv. Så om jag inte till 110% kan säga att den här blomman faktiskt är död så slänger jag inte bort den förrän sent på hösten.
Tusen tack för all bra info! Skall verkligen försöka behålla mina levande denna vinter, för jag har två jag verkligen EJ vill bli av med. Deep Purple och en som kom hem med min man från hand fasters trädgård, där hennes man har en som är 3-4 meter hög och ca: 2 meter bred. Han kapade en bit av den med rot och den har tagit sig jättebra och blommar redan med långa smala knallröda blommor med lila kjol.
Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4