Täcka Pionerna
Jag fick två sorters pioner i somras.
Ska jag vintertäcka dem.
Bor i Jämtland
Jenna

Egentligen inte, men jag brukar rekommendera lite täckning första året, men ännu viktigare är att inte klippa ner de vissna stjälkarna förrän i vår.
Ok det har jag inte gjort som tur är.
Kan man lägga gräsklipp som täckning eller vad.

Gräsklipp kan bli för tätt och gör mera skada än nytta. Granris är bättre ev. lite grand större löv under.
Passar på att fråga (novis i trädgården) ifall man ska täcka rabarberplantan (Enköping-Uppsalatrakten)?

Rabarber är mycket tålig och behöver inte täckas i Sverige. Sveriges största rabarberodling fanns en tid i Härjedalen, som höll på att skapa svåra dipomatiska problem med Ryssland under 1700-talet.
Det förekommer då och då att några ovanliga sorter kommer in som är mindre härdig men de är så pass ovanliga och säljs normalt inte i Sverige utan är i så fall någon som köpt dem utomlands (England).
#5 vad var det för svåra diplomatiska problem? 
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen
#5 Jag blir också nyfiken…
/Maria

Vi kommer egentligen ganska långt från pioner, men både pionerrötterna och rabarberrötterna har ju i huvudsak använts som medicinalväxt. Rabarberrot var ett väl använt och värdefullt laxermedel och de importerades från Kina. Då hade Ryssland monopol på utförseln av rabarberrötter. Men en så stor odling i Härjedalen hotade det ryska monopolet. Lite förkortad version då det egentligen skulle skrivas några sidor om det, som jag har i mitt arbetsmaterial om gamla odlade växter.
Hade ingen aning om detta med rabarber men såg ett matprogram med Jamie Oliver där han hade lite kul historia om rabarbern som kulturväxt och en massa roliga annorlunda recept.
Ursäkta utanför ämnet.
/Maria
har aldrig täckt mina pioner, bor i zon 7, men har snö…. De frodas
Vandra i Ljus å Skönhet

Endast känsligare arter kan behöva täckas som träd/buskpion och av de perenna arterna turkiskpion, men det är ju verkligen ingen vanlig art.
Min ena biskpion står i gynnsamt läge med mycket sten runt om kom i gång för tidigt och alla knopparna frös en natt, så nu har den varit grinig hela sommaren stått där med fyra fem små blad och kämpat.
Hoppas den repar sig till nästa år och nu ska den få en hydda av granris.