Trädgård iFokus

Trädgård

Etiketterfruktträdbärbuskarbärväxter
Läst 7232 ggr
Maria
2008-10-04 20:09
0

Psysalis?

Jag har skördad en hel skål med psysalisfrukter nu (stavning?). Jag köpte en liten stickling i våras och den har stått i det inglasade uterummet hela sommaren. Den når upp till taket.

Är detta en perenn eller kan jag slänga den nu när bladen börjar att falla?

/Maria

dolfen
2008-10-04 20:33
0

Jag har någonstans här på iFokus, läst att någon övervintrar physalis. "Sök i sajten" så kanske du hittar det stället.

Jag köper physalis på våren och använder frön från dem.

Jag har aldrig övervintrat, någon gång. Men jag funderar på att glasa in min balkong.

Maria
2008-10-04 20:42
0

OK, tack för svar. Jag ska leta på sajten. (tack fär rätt stavning också, haha.)

Blir det frukter på dina också?

/Maria

dolfen
2008-10-04 20:57
0

Jo. Fast i år sådde jag sent , så därför har jag ingen skördefärdig frukt än .

Bjornen
2008-10-04 21:46
0

Physalis är en perenn växt och jag har brukat ha plantorna ca: 5 år innan jag gör nya frösådder. Kan klippas till lagom storlek och placeras i ett ljust fönster och sköts som en vanlig krukväxt under vintern.

Åsa S
2008-10-04 21:51
0

Physalis är ett släkte så Physalis kan innebära flera saker ex. Japansk lykta en perenn med orange lyktor med icke ätbara frukter är en Physalis, tomatillon den frukten man egentligen ska göra salsa på är en physalis, kapkrusbäret som säljs i grönsaksdisken är en physalis, gyllenbäret från nordamerika är också en physalis.

Gyllenbäret är den som är mest odlingsvärd i sverige tycker jag den är ganska lik kapkrusbäret som man köper i grönsaksdisken både till utseende och smak den är dock lite mindre. Gyllenbäret sätter frukt snabbare jag brukar så i slutet av mars-början av april och jag brukar kunna skörda de första mogna frukterna första veckan i juli. Gyllenbäret är även mera köldtålig och kan odlas i stora delar av landet på friland. Gyllenbäret är ettårigt, kapkrusbäret ska man dock kunna övervintra.

I trädgårdsbutikernas utbud av plantor på våren kan det både vara gyllenbär och kapkrusbär som säljs under namnet Physalis.

Bjornen
2008-10-04 23:03
0

Både gyllenbär och kapkrusbär är fleråriga, men odlas tyvärr oftast bara som ettåriga. De ger högre skörd andra året än första och avtar efter ca: 3-4 års odling. Bägge kräver dock ljus övervintring och klarar våra mindre ljusa vintrar oftast bättre med lite svalare vintertemperatur, men klarar även vanlig rumstemperatur.

Många av våra sk. ettåriga växter är egentlign fleråriga som t.ex. vanlig tomat och petunia. Lågväxande tomater brukar kunna klara två vintrar utan problem och petunian kan klara sig längre men bör förnyas med nya sticklingar vartannat år för bästa plantor.

Maria
2008-10-05 10:40
0

Min son hade tomater i två år från samma planta vilket jag trodde var väldigt ovanligt. Jaha, där ser man att man alltid lär sig något nytt.

/Maria