Beskäring av clematis?
Hur var det nu igen? Ursäkta mitt "teflon"-minne, inget eller mycket lite fastnar! 
Jag köpte ju för några dagar sen "Warsawska Nike", och jag ska klippa ner den nu när jag planterat den. Men hur var det nu jag skulle göra till våren? Har kikat lite på Christinas hemsida men eftersom min engelska ibland inte är den bästa så snurrar jag bara till det för mig när jag försöker översätta det för mig själv. När ska jag klippa den och hur mycket?
Tacksam för svar så jag kan skriva in det i min "kom-ihåg"-bok, annars får jag fråga till våren igen.. *ler*

Om du redan klippt nu när den är nyplanterad behöver du knappt göra någonting till våren. OM den växer kraftigt på höjden denna ljuvliga höst, så ska den klippas så där en 30 cm-50 cm ovanför marken mycket tidigt i vår - april ungefär.
På de bilder som jag klippt in på min hemsida för att komma ihåg själv, står det att ju yngre en planta är desto mer ska man beskära den för att rötterna ska få tid att etablera sig. Jag har slarvat med det ett par gånger, eftersom det var så roligt att se hur de sköt i höjden. Men fick ånga mig året därpå då de bara försvann.

ok, inte göra så mycket till våren alltså (kanske) men hur gör jag följande år? beskär man visst mycket o resterande bara putsar man? Eller klipper man ner allt ordentligt men då missar man väl den tidiga blomningen och får en ordentlig i slutet av sommaren istället? Vilken grupp tillhör "Nike"? Grupp 2 eller 3?

Grupp 2 - så nästa år beskär du till sådär 150 cm.

Ok, om den har växt så mycket vill säga!! *ler*