Trädgård iFokus

Trädgård

Etikett: rosor
Läst 2376 ggr
Diana61
0

Finlands vita ros ?

Hejsan på er alla i höstens kyla.

Jag har fått tre barrotade Rosor som nu står i en hink med jord i hemma hos min mor. Det är Finlands vita ros och jag vill veta hur djupt rötterna går på den för min mamma sa att den skjuter iväg rotskott och att man verkligen får hålla efter den så den ej tar över trädgården. Så min fråga är då om man kanske skall plantera den i en plasthink med botten utskuren vilket man gör med björnbär och hallon? Vad säger ni som vet?

Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4

Diana61
0

Är det ingen som vet något om detta angående denna ros?

Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4

Bjornen
0

Finlands vita ros är en vit halvdubbel blommande pimpinellros. Pimpinellrosen har inte så djupt gående rötter och speciellt om den är rotäkta.  Den är ganska lätt att hålla på plats med gräsklippare eller bara ta bort de ganska ytliga rotskotten.

Diana61
0

Tack för det Bjornen!Skrattande

Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4

BiGavia
0

Det finns en enkelblommande åxå, men gör inte som jag gjorde, jag gav den för bra liv och den höll på att dö. Hushålla med godsaker (Kväve)Skrattande

Vandra i Ljus å SkönhetFlört

Magi-cat
0

Underbar ros! Inte alls så "besvärlig", utan lätt att hålla efter.

Lycka till med din ros!

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Bjornen
0

Finlands vita ros är halvdubbel och jag hävdar att knoppen ska vara svagt svagt rosa i motsats till Plena som har helt vit knopp. Enkelblommande vita är den vanliga pimpinellrosen som också kallades klittros, då den växte på mager mark vid klittar (stenkummel).

BiGavia
0

#6. Där ser man, ingen varken den helfyllda eller den enkla är svagt rosa vid knoppningenSkrattande Så då har jag ingen! Jag har bara vita Rosor.

Vandra i Ljus å SkönhetFlört

Bjornen
0

Skillnaden mellan helt vit knopp och svagt, svagt rosa är inte stor och man måste granska knoppen noggrannt för att konstatera skillnaden mellan dem.