Änglatrumpet
Min undran är hur jag ska övervintra den. Förra året hade jag den i min systers källare, men nu är den för stor och tung för att flytta så långt. Har tyvärr ingen altan att ha den på, har bara ett garage att erbjuda den. Hur ska jag gå tillväga för att den inte ska frysa? Har hört att man kan linda in den i juteväv, stämmer det?
Tacksam för svar, eftersom det snart är dags att gå i ide.
/Hanna

Ja de är ett problem - dessa stora vackra växter. Vill ha +10 grader minst. Tål ingen köld alls. Om garaget är uppvärmt går det bra. Annars får du bygga runt växten med bubbelplast, juteväv - gamla fleecetröjor är också bra.

Gör en sökning på 'änglatrumpet' här på sajten så får du rolig läsning om alla våra bekymmer. Vi är många som har den för första gången i år och nu ska försöka övervintra den. Mina tar jag in i stugen i ett litet sovrum där elementet får vara avstängt och som jag hoppas ger lagom sval miljö.
Får mitt första barnbarn i början av november och blir lite betänksam när jag läser om hur giftig växten är. Men nästa sommar lär barnet inte befinna sig i riskzonen - men året därpå kommer hon/han att börja bli rörligare. Får se hur jag gör då.
Om änglatrumpeterna nu överlever denna första vinter…….
Tack för svaren, får göra så gott jag kan. Än så länge mår den gott i garaget om nätterna, men sen när det blir kallare kommer den frysa. Så nu är det bara att bege sig ut på jakt efter bubbelplast eller väv! =)
Min syster har haft änglatrumpet i några år och har en dotter på fem, hon har aldrig brytt sig om växten, så det har inte varit någon fara. Kanske ¨beror det på att den alltid funnits i närheten så den blir liksom inte så intressant… Men visst, de är vackra blommor och då blir de automatiskt lockande, så man ska vara försiktigt.
Lycka till med växter och barnbarn! =)

Hej!
Jag är novis på Änglatrumpeter men har nu två st. Har förstått att de ska stå svalt, men hur är det med ljuset? Klarar dom att stå ljust i ca 18gr? funderar på om sovrummet skulle fungera, har problem med vinterförvarings platser.
Kolla mitt inlägg "blommor i uterum" där är en bild på min Trumpet som blommar som bäst nu.
Den var en stickling sommaren 06. Förra vintern stod den i vårt förråd som hade 5 grader som minst. Fick en skvätt vatten då och då. Tappade alla blad men blev omplanterad till våren och kom ut när risken för frosten var över. Denna gigant ska jag klippa ner efter blomningen nu för annars får den inte plats i sitt förråd. Jag ska göra som förra vintern så får vi se vad som händer.
/Maria

Mina blommade fortfarande helt fantastiskt förra helgen. Men eftersom det var frost i luften plockade jag bort alla blommor och blad och tog in dem inomhus. Står svalt och i ett fönster i vårt gästrum, där elementet är avstängt.

Övervintring i normalt boningsrum är att föredra framför ett ouppvärmt garage. Ju varmare och torrare änglatrumpeten står desto mera vatten behövs under vintern. Man bör räkna med någon vattning under vintern och det innebär ännu svårare med fäörvaring i ouppvärmt utrymme.

Mellan 5-15 grader bör det vara.
#7 Så man ska plocka bort bladen när man tar in den?

Om du har den i boningsrum kan den växa ytterligare ett tag men bladen ramlar troigen av senare om än det går att ha dem inne om det är tillräckligt ljust utan vila. En del sorter är i större behov av ljus för att inte tappa bladen. Vid svalare faller bladen av sig själv.
Det är inte så ljust och ganska svalt. Det är norrfönster i vårt förråd..
Jag låter den stå då. Kanske vattna den lite?

Jag övervintrar mina änglisar i vårat gästrum där jag drar ner temperaturen till mellan 15-18 grader, där finns ett fönster så visst dagsljus kommer in.
Klipper bara det som är nödvändigt för att få in dom i huset sen klipper jag kraftigare på våren.
Har gjort likadant sedan 1999 och det fungerar utmärkt.
Vattnar försiktigt vid behov. I år satte jag igång min vita i mars med mer vatten och lite gödning så den blommde redan i maj första gången.
Jag såg ett program som heter grönarum på SVT som handlade om änglatrumpeter som jag spelade in det var intressant.
Tyvärr har jag nu fått lite mani på dessa vakra träd så i år måste jag bereda plats för 6 olika sorter.