Trädgård iFokus

Trädgård

Etiketterköksväxterkryddorläkeörter
Läst 15361 ggr
skruttfia
5

Skörda chili?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag planterade chilifrön från en frukt jag inhandlade i livsmedelsbutik. Trodde inte den skulle ta sig, men nu sitter jag här med två stora plantor (de övriga ca 20 har getts bort till vänner och bekanta xD) som vardera har några hyfsat stora chilifrukter.

Men! Alla är helt gröna. Jag planterade från röd chili. Hur vet man när de är redo att skördas? Behöver de mängder med sol för att bli röda och kan man ta dem som de är nu, helt gröna, ändå?

MVH chilisugen skruttfia

ikna
0

Du kan skörda dem gröna eller röda, vilket du vill. Om man tar den första grön, kan det påskynda de andra att mogna. Du kan ta in plantan, sköta den väl med vatten och extraljus, så fortsätter förhoppningsvis chilisarna att mogna.

Jag sådde frön från en mycket stark chili ett år och blev mycket förvånad när jag började skörda dem; de smakade som paprika!

Torparmor
0

Smaken på Chili är inte bara beroende av sort utan även av jorden, vattnet, gödseln, solen och värmen. Där sol och värme betyder mycket.

Jag har iår tom små Jalapeno som börjar bli röda. Tycker dock att smaken är lite svagare än vanligt på alla mina sorter.

Alla chilisorter kan övervintras inomhus och vissa typer av chili blir bäst år två och tre. När skörden har mognat skall man bara låta plantan just övervintra. Plantan klipps sen ner när våren börjar visa sig (runt mars) och planteras om i större kruka

Låt dagen idag bli din bästa hittills!

skruttfia
0

Tack så mkt för svaren! Jag får försöka mig på att skörda imorgron och se vad det smakar av frukterna. De står på en dragig fönsterbräda för tillfället så det börjar bli svårare att hålla plantorna glada.

Maria
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här kommer en bild på mina chili i blandade storlekar. Jag tog vissa som gröna och en dela andra fick bli röda. Jag brukar göra en het chiliröra som jag har till och i maten. Gott, gott.

/Maria

Tilda-T
0

#4 Vilka fina chilisar, är dom också satta av frön från affärens chilis, hur smakar dom ?

Det enda man ska ångra är sådant man inte har gjort!

Maria
0

#5 Det är från fröpåsar jag köpte. De stora skulle vara medium starka men jag tyckte de var lite mesiga i smaken, de tunnare var däremot väldigt starka så det jämnade ut sig när jag blandade.

/Maria

BiGavia
0

Låt dem vila ett tag och eftermogna då blir de starkare!Tungan ute

Vandra i Ljus å SkönhetFlört