Annons:
Etiketterlökväxterknölväxter
Läst 9008 ggr
navarro
2008-09-22 22:46

Lyckoklöver

Har tagit upp 10 lökar (eller vad dom kallas) av lyckoklöver idag eftersom det verkar bli kallare varje natt och jag vill rädda dom från frosten. Planterade ett stånd i en kruka eftersom det fanns knopp och jag inte riktigt vet vad man gör. De andra har jag i en hink på verandan så länge. Skall jag skära av blad eller låta dem vissna ner. Hoppas någon kan ge råd! De ser väldigt fina ut och det fanns massor med mask i jorden runtom, men de fick stanna kvar i landet.

Annons:
Bjornen
2008-09-23 01:16
#1

Lyckoklöver är ett diffust namn på olika Oxalis-arter. en del är härdiga utomhus medan andra ska ha ordentligt varmt.

ginnan
2008-09-25 21:18
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Jag har en rosa lyckoklöver (oxalis articulata rosea), det är knölar som jag planterar om varje vår, klipper ner den när den blir för skräpig och ställer ut dem i rabatterna på sensommaren. Tar in dem innan frosten kommer, då är de som allra vackrast. Sedan får de vila över vintern, vattnar sporadiskt, ibland inget vatten alls, ställer dem ibland bakom en gardin, om man inte har något svalt ställe att  förvara dem på över vintern.

navarro
2008-09-28 20:13
#3

Tack ginnan!  De liknar lite din planta, men är lite mer rosa och bladen har mönster liksom, mörkare i mitten och klart gröna ut i kanterna. Har haft dem ute men tagit upp dom och planterat ett stånd i en kruka, för att se vad som händer, resten har jag lagt ut på golvet och tänkte torka och förvara dem till våren. Löken är nog inten lök utan påminner om en vit rädisa och runt om små vita knölar som är riktade uppåt. Skall jag lägga dom mörkt och torrt eller hur sköter man dom bäst Har tagit kort, men tyvärr kommer dom inte fram när jag försöker, kanske behöver jag iFokus plus!

Upp till toppen
Annons: