Funkior
Tack för intressant artikel om underbara, användbara funkior Humlan. Funkade inte idag att publicera även i forum, så Läs den här!
Av någon anledning har jag inga funkior. Har tidigare inte tyckt om dem men har helt svängt om. Redan innan din artikel faktiskt. Högsta mode är de också förstår jag. Är det därför - är jag så påverkbar av modets svängningar? Eller man kanske ska vara stolt över att vara trendmedveten? 
Till våren ska jag ha absolut ha flera olika inne i hushörnan här, dit solen bara når ca 3 tim per dag. Eller kanske borde jag plantera dem redan nu?

Kan du så plantera dom nu. Det är likadant med funkior som med många andra växter, dom gynnas av att planteras på hösten. Man slipper i passa lika noga med vattningen tycker jag. Fast fördelen med att plantera på våren är ju att man ser luckorna bättre i rabatten. Men du vet ju redan var du ska ha dom så varför inte slå till nu?
I USA (var annars?) är det visst väldigt stort med funkia, här är den fortfarande lite av en doldis, inte alla plantskolor har så många att välja på, men det verkar svänga nu. Så visst tycker jag vi kan kalla oss trendmedvetna!! 

Då ska jag köpa redan till helgen! Eller gå och tigga av någon granne - jag har en i tankarna.

Gör både och!!
Mitt senaste tillskott hittade jag i min svärmors nya trädgård, långt in under en "roddis", vilket bara bevisar hur tåliga dom är!!
Vi har tur i Borås som har nära till Rångedala Plantskola - de har ett utmärkt utbud av hostor. Har några olika, högst på önskelistan just nu är doftfunkian - fattar inte varför jag inte köpte den när jag var ute på Rångedala sist - stod och luktade på de vita blommorna…. Har inköpsstopp för året - men vänta bara tills nästa år :)
*** Qui vivrqa verra ***