frön!
har suttit och filosoferat med vänner..och vi ställer oss frågan…..hur kom morötterna hit från första början?och vart sitter fröna i morötter?finns det frön i dom??hoppas att någon kanske kan hjälpa oss

#1# tackar för det men det står ju inte var den kommer ursprungligen och vad tar man frön ifrån är det blomman eller???det står ju bara tebax från 600år men innan dess då?
Jag får nog ärligen erkänna att jag trodde du visste såpass mycket som att fröna kommer från blomman. Moroten blommar alltså inte första året varför man i princip aldrig ser någon blomma. Skall du få fram frön måste du alltså låta den leva två år utan att dra upp den.

Vildmorot växer vild i södra Sverige och blommar andra året. Första året samlas näring i roten för att de nästa ska orka blomma. Den vilda moroten är härdig hos mig i zon 6. Vanlig odlad morot är inte härdig i vårt land. Moroten utvecklades i Europa eller Asien. Våra första morötter var vita eller gula och i bland annat Afganistan blålila rötter. Jag misstänker att vår odlade morot har utvecklats ur en annan art än vår vilda morot, eller möjligen en annan underart. Med planerad selektion har man valt ut bästa plantorna undan för undan så att de är som de är nu.
För att få frön av vanlig morot krävs att den dras upp på hösten och förvaras frostfritt för utplantering på våren igen. Ibland vid tidig sådd på våren (eller hösten) kan ibland uppstå stocklöpare (plator som upplevt en kallperiod som vinter och kan börja blomma redan första året). Tydligt hos en del sorter av blålila sorter som jag upptäckt då ungefär hälften gick i blom första året, men hann då inte utveckla färdiga frön. Möjligen kan våra långa dagar ha betydelse för uppkomst av stocklöpare.

#3#
jag har ärligt inte tänk på det..man sätter ju bara och så är de där sen…
lite måste jag säja…Men tackar för ditt svar

#6,7#kan det vara så märkligt igentliggen? kan nog ha med vårat klimat att göra kanske…Men jag får lov att säja blommorna facinerade mig….

Det är inte så ovanligt med stocklöpare bland morötter och uppstår vid tidig sådd och en efterkommande kallperiod. Rödbetor och mangold är särskilt känsliga för att bilda stocklöpare. Min vanlig såtid av grönsaker är omkring 10 juni och då är risken för stocklöpare väldigt liten. Men ändock vill blåa morötter gå i blom, vilket kan vara beroende på våra ljusa dagar som startar blomanlagen.
#9 Tackar för info. Jag sådde mina 28 april.
// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!