Jordkvalité
Har en rabatt där jorden känns som om den blir "dammig/mjölig". Hur förbättra?
Kompost och fibrer. Jag hämtar kopost gratis på vår avfallsstation här i kommunen. Fibrer kan du köpa som ren torv om du inte kan fjäska med någon som har kompostkvarn, ren torv annars är dryg och ligger sammanpressad i paketet, Köper du torvmull fördig blandat får du för mycket mull det är bra det med men jag skulle satsa på komposten där i stället se till att den är ordentligt bränd och vänta lite med att lägga på den tills växten somnat för i år, så kan den ligga och laka ur lite under vintern.
Sen skulle jag inte vara rädd för att det såg stökigt ut under vintern, jag skulle låta löv ligga kvar så maskarna kommer dit och har lite och jobba med, jorden behöver inte vara naken under vintern och livet kan etablera sig. Till våren är det bara att vända ner så bycket blad som finns kvar. Du kan även täcka äver ett lövlager med jord eller bark så syns det inte vips så är det städat, då börjar mickrolivet fungera som en klocka. Sågspån gräsklipp försvinner snabbt så släng på det nu så är det borta till våren. Sen är det lite vad du har för växter i rabatten för ph värdet är viktigt, Är det surt de vill ha eller basiskt? Jag lägger tex på aska från spisen på vintern på de växter som vill ha basiskt, gräsmattan, vinbärsbuskar, paradisbusken, jasmin, spireor, fruktträd, kastanj och lite här och var på rosorna. Är det surisar som rodedendron tex kan du trycka ner lite rostig spik mums ge dem roderdendrongödsel med massa löv.
Tack!