Förslag på häck?
Vi bor i ett område byggt på 30-talet och skulle vilja sätta en häck ut mot gatan. Vårt hus har fått ett tegelskal någon gång på 60-talet och det är gult med lite inslag av rött. Eftersom tomten sluttar ner mot gatan skulle vi vilja ha en ganska hög häck. Jag är lite förtjust i korallkornellen, men hur är den som häckväxt?
Andra förslag på växter tas tacksamt emot.

Korallkornell blir hög och vid och trivs på något fuktigare mark och ingen häckväxt för klippning men däremot som friväxande.
Går den att tukta lite så att den inte invaderar gatan?

Titta på oxbär är mitt förslag! Stadig tätväxande och kan blir hög utan att bli för bred och yvig.
Bäst av allt är dess underbara höstfärger !!!!
Den blir finast om man klipper den med jämna mellanrum!
Det enda man ska ångra är sådant man inte har gjort!
Tack för förslaget! Jag har kollat lite på nätet, men är inte riktigt frälst än. Är bären ofarliga för små klåfingriga barn?

Oxbären är inte giftiga vad jag vet och dom är defenitivt inte goda så kalasandet blir nog kortvarigt!

Vi håller också på att planera för en häck. Så svårt. 22 m utmed gata. Vill att den skall vara underhållsfri. Är lite inne på vresros. Vad tror ni om det?

Korallkornell bör man justera i sidled för att minska bredden och blir grenarna liggande på marken breder den ut sig mycket starkt och med tiden kan den täcka stora ytor. Den är dock inte lämplig som normalt klippt häck då den är lite för spretig för att fungera som klippt häck.
Oxbär är en ganska låg häckväxt och kan vara både klippt eller oklippt och behöver ingen större skötsel. Samma sak med måbär som är ännu lägre. Vresros är fin som friväxande häck men kräver lite skötsel med borttagande av döda grenar och nedklippning med jämna mellanrum för att få den tät och fin.
Svart aronia är en nyare fin häckväxt med brukbara bär som dock bör användas som friväxande häck.
Liguster (tror det stavas så) är vacker grön hela året går att få tunn i bredden och ändå supertät.
Även avenbok är vacker.
Olvon finns i massa sorter.
De kanske vill ha en som blir röd på hösten?
Vad har du för zon?

Jag har en oxbärhäck som är nästan 2 m hög, oxbär finns i väldigt många sorter allt från krypande och uppåt!

Man brukar räkna med att det fins drygt 20 arter av oxbär i Sverige, varav några är vildväxande. Därutöver finns det många olika sorter. Liguster fungerar både som klippt och oklippt, men är dock giftig. Avenbok som normalt är ett träd bör klippas som häckväxt om än inte nödvändigtvis varje år. Olika sorter av olvon bör endast användas som friväxande häck och kan mycket väl blandas med andra sorter. Olvonen anses få svagt giftiga bär men jag är tveksam om den verkligen är giftig eftersom de används som brukbara bär bl.a. i Ryssland.
Jag har sibir ärtbusk som i alla fall kann bli ca 3 m. Måste klippas 1-2-gånger om året. inte med bär men med bälg.tät
Jag tycker det verkar jobbigt att ha en för hög häck med för krafriga grenar så man inte kan köra med vanlig häcksax, mina grannar en bit bort har en häck som de inte klippt förra året och inte i år, nu är det bara motorsåg som gäller, tre meter och fingertjocka grenar.

När man ska ha en klippt häck bör välja arter som naturligen inte blr mer än den dubbla klippya höjden, då blir den som finast och grenarna blir inte så grova.
Jag har en spirea sort som vi har delat med oss till många grannar, det är vackert när det blir som en alle på båda sidor. Den är ca 2m när jag klipper den bara på våren tar jag ner en halvmeter på höjden och sidorna, den snabb att klippa att hela raddan tar knappt en timme. Det blir helt insynsskyddat på sommaren och blommar prunkande med rosa kolvar i lite ymnig stil på sensommaren. Är det någon som har namnet på den tro?

Det är någon av torpspirea typerna som omfattar framemot 10 arter eller korsningar. De är lite svåra att artbestämma men någon av douglasspirea, klasespirea, storspirea, häckspirea eller torpspirea är det.