Plommon
Jag har två plommonträd. Ett Victoria och ett Madeleine. Och jag som inte är rojalist!
Victoria dignar så tungt under frukt i år att toppen brutits av. Antagligen skulle jag ha varit duktig och gallrat bland frukterna för att få ned mängden. Men hur i hela fridens namn ska man nå upp till grenarna? Nu blir det säkert frukt ändå, så det räcker både åt familjen, vänner, grannar och rådjuren.
Madeleine är det sämre med. Hon visar stora tecken på blom- och grentorka. Men försöker tappert bära frukt ändå.

Otacksam som man är så tycker jag det blir FÖR mycket när det blir bra. Förr i världen - när jag själv var barn - var det en sport att palla frukt i andras trädgårdar. Var är alla barnen idag?
Barnen sitter hemma framför datorerna och spelar spel nuförtiden. Tycker det är trist att inte ungarna är ute och leker som vi gjorde när vi var barn. Dom missar så mycket tycker jag genom att sitta inne med sina dataspel hela tiden.
Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4

Hör av maken som är kvar på landet medan jag knegar i stan att plommonen nu börjar mogna. Dags för första skörden kanske till helgen?

De var ju en sport att palla frukt men man tog ju bara vad man kunde äta för stunden undra hur man skulle reagera nu ifall någon unge hängde i trädet å käkade upp plomonen skulle man då springa ut som en sur arg gubbe å skrika å sen förfasas över dessa ouppfostrade ungdomar :-))
I dag pallar ungarna musik å spel,film på nätet å de gillar ju inte dom stora farbröderna tänk om de hade varit som de e idag när vi var små å pallade äpplen då hade de funnits antipallningsbyrån som låg i buskarna å då å då så slog chiquita till å drog några ungar inför rätten då deras akivitet sänkt chiquitas försäljnings siffror opps nu spåra jag ur totallt :-)
Jag tycker trots den torra sommaren att plomonen är lite fadda i smaken dom är inte som förr fast kanske är de mina smaklökar som börjar förfalla eller blir frukterna sämre på äldre trän ?
mvh/bjorsa

Tycker inte heller smaken är som förr i världen……. Plockar mycket och lägger som ögongodis i fruktskålar men äter inte särskilt mycket. Gör mest marmelad, sylt, mos och använder i kakor. Hm - låter inte så nyttigt precis.

Här blir de oxå plommonsylt men bara några brk men de e ju så gott .
mvh/bjorsa

Urläckert! Jag har också Summersnow - men på fel plats vid en terrass där den slingrar sig kring grillen och möblerna nu den här sensommaren, då den plötsligt började växa enormt. Undrar om jag kan gräva upp den och flytta den till ett träd? Någon gång i okt eller i maj?

Jag plockade av plommonträdet för drygt en månad sen (Normandie är i regel fyra-sex veckor före mellan-Sverige) och gjorde sylt. Den blev jättegod, men lös.
I våras bröts trädet itu, förmodligen för att det var gammalt och kanske var också några av grenarna för tunga, men stammen satt ihop tillräckligt så hela trädet överlevde. Nu står vi inför ett dilemma, endera sågar vi ned hela trädet eller så beskär vi så att det blir typ en 30 cm hög stubbe för att testa om trädet överlever och skjuter nya grenar. Vad tror ni? Är plommonträd bra på att överleva?
Vissa andra träd verkar överleva vad som helst. Vi högg ned en hel massa poplar (heter de så på svenska?) förra vintern men lät stubbarna vara kvar (för att undvika allt för stora sår i en redan våt mark), och ur de stubbarna frodas nu tusentals miniträd. Kanske får de vara så och vi håller dem buskhöga, polar växer vansinnigt snabbt och anledningen till att vi var tvugna att hugga ned ett helt gäng var att de var så höga och vingliga lite för nära bostadshuset.
Någon som har erfarenhet av poplar som har några goda råd?

Mitt plommonträd knäcktes av frukten i år. Hela toppen bröts av och ett par grenar har också fallit till marken. Räknar kallt med att det ska överleva ändå.
Popplar är definitivt överlevare. Vill du ha dem kvar klipp dem som om de vore häckväxter och de blir fylliga och fina snår. Om du vill bli av med dem måste hela stubben grävas upp.
Haha.. Om man ändå fick så många plommon.. ;) Vi har väl sammanlagt 6 plommonträd i våran trädgård och har väl fått 20 st plommon sammanlagt i år.. ;)

Då får du hundrafalt igen nästa år. Enligt vartannatårsregeln. Så har det varit hos mig :)