Sommardahlior
Hur övervintrar jag en frösådd sommardahlia som inte bildat rotknölar ännu

Ta in krukan och låt den stå torrt i frostfritt utrymme. Det KAN bli knepigt att få igång den till våren om den inte har någon riktig knöl dock.

Om man inte vill övervintra dahlorna kan man ju äta upp rötterna.

Det är ju också ett förslag
Pionrötter lär visst också vara delikata……
man äter knölarna inte rötterna .

Jo men på pioner äter man väl rötterna? De tjocka uppsvällda delarna alltså?
pioner vet jag inte vad man äter , men på dahlior äter man knölarna

Jo pioner är en läckerhet. Kokas som svartrötter och ätes med smör. Sägs det. Själv har jag aldrig provat. Mina pioner är för dyrbara för mig.

På sommardahlior äter man faktiskt rötterna eftersom man brukar räkna med att det är rötter första året och efter övervintring är det knölar. Egentligen är det lite på gränsen botaniskt om dahlior har övervintrande rötter eller knölar.
rötterna är dom vita trådarna ,knölarna är dom avlånga smala bruna eller dom som likanr som potatis knölar .

Dahlians rötter är vita och sväller upp för att lagra bland annat stärkelse. Även den uppsvällda delen är vit så länge stärkeselagringen sker och övergår undan för undan för till mera gråaktig och kan kan som gamla bli mera bruna i färgen. Köttet är svagt gråaktigt och övergår till en gråare nyans vid lufttillträde.
Dahlian (gäller även pion) har rötter och inte knölar, eftersom rötterna saknar tillväxtpunkter. En dahlierot ger inte upphov till en ny planta. För att man ska kunna föröka en dahlia krävs att delar av stamdelen finns med, där tillväxtpunkterna finns. Om det finns förtjockade rötter med, spelar inte så stor roll annat än att plantan växer bättre och blommar rikligare med hjälp av lagrad energi.
Potatis är en knölväxt med tillväxtpunkter. Andra växter som inte botaniskt kan betecknas som lökväxt, men har samma funktion som t.ex. krokus, bukettanemon, vissa begonior osv. kallas knöl. Dessa kan ju oftast delas bara det finns någon del av tillväxtpunkten med.
#1 Ska den vattnas under vintern då?

Dahliorna ska inte vattnas på vintern om man inte tar in dem en tid för att njuta av den sista blomningen. Under vilan ska de inte vattnas men den bör ha något fuktig jord runt rötterna för att inte rötterna/knölarna ska torka bort. Därför sätter man lämpligen in krukan som den är eller lägger den i lite fuktig torv eller sand under vintern.
#12 Tack Björn! Det är min svärmors Dahlia, förvarar den hos oss. Trodde det skulle vara knölar på den, men så var det inte märkte jag.. Jag hoppas den tar sig till våren.
Jag har en gulröd strimmig sort, som jag sådde. Jag tänker ta upp den och förvara hemma över vintern. Jag har även sommardahlia som jag köpte som plantor, även dom tänker jag ta upp och förvara hemma. samt 3 st arnhem varav 2 kom upp och en blommar, med röda blommor. Upptagning där med. Påfågelsliljor har jag oxå satt lökar av, men de har inte blommat. De åker upp de med.
Älska dig själv för den du är
Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk