Jag vattnar bara om jag ser att det blir torrt runt plantorna. När det är så pass fuktigt på nätterna som det är nu, med minusgrader på vissa ställen i landet, så behövs det knappt.
Sajtvärd för Medeltiden iFokus
Medarbetare på Galopp iFokus
www.stuteriprecious.se
Köpte ett 15-tal Rosor och rhodedenron förra året på rean, när jag satte ner dem i jorden vattnade jag rejält sen ytterst sporadiskt då jorden håller sig fuktig själv nu. En ros klarade sig inte, resten av buskarna har blommat och växt på sig.

Det är viktigast att krukklumpen är genomfuktad och man ska alltid lägga den i vatten så den är riktigt geomvattnad och sedan bör gropen fyllas med vatten om inte det är ordentligt fuktigt förut. Därefter besövs sällan någon mer vattning vid plantering i september eller senare. Om det blir dåligt med snö och en torr vår bör man vattna rikligt på våren.
Oj - missade att fukta krukklumpen. Dock blötte vi hålen ordentligt - plus att jorden var fuktig OCH så vattnade vi mycket efter planteringen också. Vi får väl se till att vattna om det ser lite torrare ut. Det är ju inte någon värme som suger upp fukten direkt. Och de säger att det skall bli regn i morgon. Det skall bli spännande att se hur mycket som överlever vintern.