Fruktträd....mixa och matcha!?
Hej.
Lurar på att ställa ner ett par träd i marken…
Vill ha fruktträd……Ett päronträd och ett plommonträd och ett äppleträd.
Vilka passar bra ihop.
Om man får önska så är det sånda där klassiska plommon de som är gulröda. Och vad gäller päron så ska det vara dom där små stenhårda sakerna….som är så ljuvligt goda.
Äpple? Ja det mesta bara det inte är för mjöliga sorter det gillar vi inte…..
Vad ska vi ha? Har du koll?
/Lillhumlan
Vilken växtzon är det?
Har du stor trädgård eller liten?

Hej på dig. Vi bor i växtzon 3-4 ungefär.
Trädgården är ingen jätte precis men inte en liten liten plätt heller…..
Med både fram och baksida så har vi ungefär 750 m2. Men då står ju huset och carporten och förådet på den ytan också. och så är det en framsida som redan är klar istort sett.
så vad återstår då……kanske 400 ren baksida och sidor ungefär.
Hoppas det hjälper dig att hjälpa mig.
/Lillhumlan
Man kan blanda i stort sett vilka fruktträd som helst, hör de till olika släkten kan de dock inte pollinera varann.
Orsaken till varför jag frågar om storlek på trädgård är att de små stenhårda pärona brukar vara av sorten gråpäron som blir ett mycket stort träd uppåt 15m är nog inte ovanligt och det tar en 10-15år innan det börjar sätta frukt så på en inte alltför stor trädgårdstomt skulle nog jag välja en päronsort som ger frukt lite snabbare samt blir ett mindre träd. Det är dock en viss begränsning bland sorterna i och med att det är zon 3-4 men de sorter som blir mindre träd och kan växa i den zonen är: Esperens Herre & Hovsta (Hovsta blir något större än Esperens Herre). Tänk på att det krävs 2 olika päronträd för att det ska bli frukt så har inga i bostadsområdet där man bor päronträd kan man behöva plantera mer än ett träd.
Det plommonet jag tror du menar är Victoria ett av de vanligaste plommonsorterna. Den blir ett lite mindre träd som sätter så mycket frukt att man måste kartgallra annars förkortas livet ofta på trädet. Sorten är självfertil = man behöver bara ett träd. Victoria är dock bara härdigt till zon 3 men sätter du det väldränerat i skyddat läge borde det ju funka. (lite härdigare sorter är allmänt gulplommon, czar=självfertil, tunaplommon=själfertil).
Hos äpple finns det idag träd på olika grundstammar, det är grundstammen som styr hur stort trädet blir. En sort satt på den svagväxande grundstammen B9 blir ett litet plockvänligt träd som ger frukt lite snabbare (nackdel: ofta kortare livslängd + kan behöva stöd hela livet, inget klätterträd). Den allra vanligaste grundstammen i handeln är dock den kraftigväxande A2 som ger större träd, fruktsättningen kan dock bli lite sen så det kan ta några år innan man får någon större skörd från ett sådant träd. Äppelträd måste också pollineras av annan sort men äppelträd är så vanliga i folks trädgårdar att man inte brukar ha problem med pollineringen även om man bara ar ett träd.
En annan fördel med de små äppelträden är att man kan få plats med flera sorter på liten yta.
Aroma är en äppelsort många gillar och den bruka inte vara mjölig. Och den är ätmogen redan vid plockning. Härdig till zon 4 så den borde funka hos dig.