gödning
När och hur göder man sina rabatter? Ska nu i dagarna anlägga mina första rabatter och kommer att använda vanlig planteringsjord från Plantagen. Behöver växterna gödas nåt mer i höst? Hur och med vad göder man på våren och sommaren?
Känner bara till blåkorn, är det bra?
JAg har faktiskt aldrig givit gödning på hösten för det är nu som plantorna skall börja sin vila inför vintern. Men lökarna som blommat ut ger jag gödning till så att löken kan svälla upp och bli fet och blomma bättre nästa år.
Blå korn är egentligen inget bra gödsel, för den ger bara plantorna en Snabb tillväxt med massor med nya skott, vilket i sin tur lockar till sig löss och ohyra och dessutom så gör Blå korn ingen nytta till jorden. Algomin är bra mycket bättre gödsel.
Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4

Håller med Diana - strunt i gödslingen nu på hösten.
Lägg på ett lager kogödsel på påse i vår istället. Tidigt på våren så fort snön börjat smälta. Det gör ingenting om marken är lite frusen och isig. Det är bara bra för då rinner gödseln ner så småningom och den ligger inte på dina nya blommor.
Kogödsel på påse finns överallt där man säljer planteringsjord (nästan överallt tror jag). Luktar ingenting. Algomin går också bra.
Som Christina skrev och jag tänkte skriva var just kogödslet som derrutom gjör jorden bättre.
Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4

Vad vi är ense - då måste det vara rätt
Tack för tipsen! Kogödsel ska jag satsa på i vår.

Det finns ett gödsel som är oslagbart och som du alltid har med dig men som folk i allmänhet har mycket motstridiga känslor innför.
Sätt dig på hinken och blanda sedan med massor med vatten, därför att det är väldigt starkt.
Luktar inte om man blandar ut det tillräckligt och jag ger det aldrig till något som man ska äta.
Ni som vågar testa kommer inte att bli besvikna, så här gödslades det alltid förr i tiden i trädgårdarna.
Det enda man ska ångra är sådant man inte har gjort!

Gläder mig att du tar upp det.
Jag har sedan maj i år konsekvent använt all urin till vattning av rabatterna. Går på hinken och spär med vatten från utomhuskranen. Inbillar mig också att jag därmed har haft färre rådjursbesök än tidigare. Vi har så att säga 'markerat revir.
Vi har en stor lantlig tomt och våra bekvämligheter på landet är av den typ som vi själva tömmer var tredje månad ca. Innehållet tycker jag är värdefullt och det tar vi tillvara.
Det har förresten blivit förbjudet med latrinhämtning här i Stockholms skärgård. Det har varit rena vansinnet att man tidigare hämtat och tagit det per båt till Stockholm, så det är skönt att man satt stopp för det. Om man inte gör som vi, så är alternativt att lägga ner en stor tank och anordna vattentoalett.
Jag använder guldvatten (= 1 del urin + 9 delar vatten) till min grönsaksodling. Det är många som tycker att man inte ska använda det på sånt man äter, men man odlar ju i koskit! Jag slutar gödsla med guldvatten långt innan skörd på grönsaker som växer under jord. Gräsklipp är också bra gödning!

Absolut, odling i sandbädd med gräsklipp över är oslagbart just sådana här varma sommrar som det varit i år . Man slipper vattna lika mycket som i konventionell odling.
Det enda man ska ångra är sådant man inte har gjort!
Har aldrig testat Guldvatten men har läst mycket om det. Får nog testa nästa år.
Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4
När vår dotter var i blöjåldern och använde tygblöjor brukade jag skölja ur dem i en plastså innan de tvättades i maskin. Det vattnet använde jag som gödselvatten och mina penséer har aldrig varit så vackra som det året.

#11 Så klok du var! Min mans mormor envisades med att gräva ner innehållet i barnens pottor kring rabarbern. Och då tyckte jag hon var äcklig
Hon kom öht med en mängd goda råd som jag inte tog till mig, då när jag var tjugoårsåldern. Önskar att jag fått tillfälle be henne om ursäkt och berätta att jag nu upptäckt att hennes råd var förnuftiga.
Det var min svärmor som tipsade mig och jag var tydligen villig att följa hennes råd :)