HJÄLP! vad har jag för träd?
jag trodde det är japanskt körsbär, men grannaran hävdar att det är det minsann inte. Det ar de hävdat i 6 år nu.
Tills nu, jag har tittat närmare på "frukten" och den ser inte alls ut som jag hade i mitt förra hus och som ÄR japanskt körsbär.
Dessa ser ut som små äpplen, är inte heller stenhårda, men trädet blommar på våren som ett japanskt körsbärsträd.
Lägger inte bilder både på trädet på våren (har på skrivbordet också) trädet som det ser ut med dessa frukter och hela och delade frukter
Dessutom säger grannarna att man kan koka gelé på dessa frukter.
Det är vad jag gör (alltså den kokar av sig själv, jag skriver nu ett förvirrat inlägg
)

Ser ut som prydnadsapel. "Kan blomma i vitt, rosa eller rött. "Äpplena" varierar i storlek från rönnbär upp till 3-4 cm".Citerat från Träd & buskar i trädgården, förf.Inger Palmstierna.

Det helt klart paradisäpple (Malus Hopa). Jag kan inte riktigt säga om det är huvudarten men jag tror det. Det kan dock vara något sortnamn. Frukten är en bra gelefrukt. Det är helt klart att det är inte japanska körsbär.

tackar tackar, då borde vi inte dö av geléet 

Jag tror inte det är rotskott på bilden utan fröplantor. Rotskotten brukar bara bli mycket nära stammen och det kan lyckas som klacksticklingar och lyckas bäst på hösten eller bör planteras i kruka på våren.

jodå, det ÄR rotskott, rötterna breder ut sig rätt långt, jag har tagit bort dem och de kom från rötter.
Det är jätteroligt om man kan lyckas med dem, jag har nämligen gett bort några.
TACK för svar!
Är inte prydnadsaplar ympade på grundstammar??? För isåfall är ju inte rotskotten samma som den fruktbärande delen.

Malus hopa är ofta rotäkta medan namnsorterna ofta är ympade.

geléet är gott iaf, kokar nu mer.
För att säkerställa om trädet är ympat eller inte: hur djupt ner ska man gräva för att se det?
Iaf jag behöver inte gräva till Japan, kanske bara till "paradiset"?

Ympning ska planteras så den är ovan mark.