Trädgård iFokus

Trädgård

Etiketterfruktträdbärbuskarbärväxter
Läst 3972 ggr
mamma-mu
0

Plommon - recepttips

Är det någon som vet om man kan koka sylt på plommon? Vårt plommonträd dignar av frukt och jag har fryst in en del, skänkt bort massor och är jättetacksam för tips vad jag kan göra av resten.

[bejan]
0

Sök på Google därfinns recept från ex icakuriren och många fler.

Har nyss satt i mej 10 supergoda viktoriaplommon ska åxå göra syltTungan ute

poja
0

Chutney kan du göra.

[Daisy-Moa-Elsa]
0

*skratt* har precis printat ut sådant recept. Som #1 skriver googla, eller gå in på www.tasteline.se och sök på "plommonmarmelad" Har aldrig gjort själv tidigare men fått, och det är kalasgott

mamma-mu
0

Tack för tipsen, har printat ut ett recept på sylt/marmelad och ska testa i dag / mamma-mu

[Daisy-Moa-Elsa]
0

Liten fundering, kan man frysa plommin (utan kärnor) för att sedan göra marmelad eller chutney på dem?

[bejan]
0

#5 Ja man kan frysa de flesta frukter i sockerlag blandad med ascorbinsyra för att de inte ska mörkna googla på frusna plommon där finns flera bra recept

zachs
0

Jag brukar koka plommon i sockerlag och frysa. Serverar det sedan varmt till vaniljglass, supergott!

Torparmor
0

#5  Jag har i många år fryst gula små plommon typ Opal färska med kärnor (inget socker). Tar sen fram och gör spottkräm (kärnorna), sylt eller marmelad. Fungerar hur bra som helst. Gör lika med vinbär, hallon och körsbär. Fungerar dock inte med äpplen och päron. Jordgubbar blir bäst lite torrsockrade.

Låt dagen idag bli din bästa hittills!

Christina
0

Trevliga tips - jag har också mängder med plommon.

SirpaFingerroos
0

Hej,

jag fick plommon av grannen. Jag hade en påse syltsocker i skåpet. Följde receptent på påsen och gjorde sylt/marmelad. Gjorde rent burkar och små hinkar. Fyllde dem och nu har jag plommon marmmelad i kylskåpet. Blev gott. Hälsningar Sirpa

anki1
0

Jag fick så mycket plommon förra året att jag inte kunde göra av med alla. Jag gav bort ung hälften och tog räät på själv så mycket jag kunde. resten fick fåglarna. jag frös in dom jag inte använde direkt.

Älska dig själv för den du är

Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk

Christina
0

Mycket av min frukt blir liggande och blir mat åt de förbenade rådjuren och hjortarna och vilka som nu förbarmar sig. Synd - men vad gör man? Uppmanar alla grannar att ta för sig, men de flesta har frukt själva. Kånkade på cykel och båt och buss till stan och jobbet gjorde jag förr. Nu är jag arbetsbefriad pensionär och dessutom har kontoret såna där friskvårdande fruktkorgar ni vet, som kommer varje vecka.

Planterade fruktträden när barnen var små och som jag då längtade efter frukten. Den tog tid på sig, eftersom träden blev nedbetade gång på gång. Och nu har jag alltså ett överflöd.

kickboard
0

Nu har du att ge bort till barnbarnen sedan. Jag brukar säga att varje generation borde plantera ett fruktträd så att man inte blir utan om något träd blir förstört av frosten eller fläks ut av för tung frukt.

kickboard
0

Var just ute och plockade en liten skål med plommon av  mitt fd plommonträd. Det frös ner den kalla vintern -87 och sedan började det komma skott från roten som jag trodde var vildskott. Lät i alla fall skotten växa och nu 20 år senare bär de frukt som är lika god som på det ursprungliga Victoria trädet. Det var en underbar upplevelse att smaka av de söta plommonen.