Trädgård iFokus

Trädgård

Etikettträdgårdens-byggprojekt
Läst 4675 ggr
jaghetersophia
0

Trädgårdsdamm

Vill så gärna ha en damm på 1x1 meter i sommarstugan, men vi har inte el och kan därför inte ha pump…men ser vattnet illa ut om man inte har någon pump?

dolfen
0

Tja… Det blir kanske dekorerat med insekter och fåglar…

jaghetersophia
0

insekter möjlightvis, men med 3 katter och två hundar vill nog inte fåglarna vara i närheten

dolfen
0

Så då är tankar på en vattenspegel som bryts av, av någon vattenväxt och flytande ljus på kvällen som orsakar dammdröm!?

jaghetersophia
0

jag fattar nog inte hälften av den frågan…

dolfen
0

Fot i munnnen

Kan någon radera min #3:a, eller översätta?

Glad

jaghetersophia
0

Jo en översättning vore inte dum :)

dolfen
0

Eftersom två orsaker till att ni vill ha en damm gick bort. Nämligen: 1pump går inte att ha och 2era djur inte är ornitologer ;-)

Därför spånade jag (ovan) på 3 orsaker till varför man vill ha en damm. 1 Man vill ha en vatten-spegel. 2 Kanske odla någon växt i dammen. 3 Man tycker att det kunde vara mysigt att lägga i flytande ljus i dammen ibland om kvällarna.

Själv kan jag tänka mig sittandes en varm dag under skuggan av ett träd och höra ett rogivande svagt porlande ljud.

Några år fyllde jag en stor aluminiumgryta med vatten. Det är nog det enklaste sättet att få en vattenspegel. Fyllde även i vatten i grunda svackor på en berghäll och servade diverse djur med vatten och badmöjlighet. En gång kom en ormvråksliknande varelse och drack och tog ett bad. Det var en häftig känsla.

SannaHolmgren
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

En gammal tråd men ändå…

Vår damm, har vi haft en fontän i med pump och filter tidigare år. Denna sommar så struntade vi i att köpa en ny pump när den gamla visade sig vara trasig. Dammen innehåller nu ofiltrerat regnvatten, ca 4-5cm bottensubstrat och lite sand från en sandstrand, 2st växter (kabbeleka) från bäcken i närheten, algätande bruna snäckor och ärling från samma bäck. Smådjuren blev infångade av barnen i våras då de gick ner till bäcken med en hink och skulle fiska grodyngel.

Grodynglen trivdes och har sedan länge skuttat iväg åt varsina håll, kabbelekan har fått nya blad och ärlingen är snart fullvuxen. De utfodras regelbundet med en och annan kattmatspuff och vanligt flingfoder för akvariefisk.

Det är jättemysigt att ha denna lilla damm som ju med småfisk och snäckor blir väldigt levande. Det kommer att bli lite trist att släppa iväg ärlingen i sjön, som vi ju får göra ganska snart innan dammen fryser.

SannaHolmgren
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Det är denna lilla skål som är dammen. Så såg den ut förra sommaren.

Nu är dammen bräddfull med vatten, och med en mörk botten så att man knappt ser ner i vattnet. Vattnet är dock friskt och klart och katterna dricker gärna där ur.

SannaHolmgren
0

Förtydligande:

Vår damm fungerar alldeles utmärkt utan pump, vattnet ser inte illa ut, En del algväxt har vi ju, men det får man även med pump. Botten blir ljusare och trevligare om man lägger i fin sand från sjöstranden. Med en håv så kan man enkelt fiska upp insekter och löv.

Margareta
0

Du kan ha lampor med solenergi vid dammen - de lyser upp litegrann  alla fall

Numer pensionär i Nynäshamn