Trädgård iFokus

Trädgård

Etiketterfruktträdbärbuskarbärväxter
Läst 3586 ggr
clivia
2008-09-15 13:19
0

Kvitten

Jag har kvitten i trädgården, med många fina frukter på som luktar gott! Skulle vilja testa att laga till lite olika saker för att ta vara på dem - men hur vet man att de är mogna? De är ju stenhårda så det kan man inte gå på… Men de har i alla fall ändrat färg till gulgrönt och doftar.

Och om någon har ett bra recept sitter det inte i vägen!

Bjornen
2008-09-15 13:39
0

Du menar väl rosenkvitten som är en bra frukt att göra gele av.

clivia
2008-09-15 13:51
0

ja det tror jag det är! Hon som vi köpte huset av brukade göra gelé sa hon.

poja
2008-09-15 16:39
0

Ta bara in dem så ligger de och doftar, som du nämner, helt underbart. Jag hade några i bilen, du kan tänka vad det luktade.

Bjornen
2008-09-16 02:08
0

Det finns nämligen kvitten (Cydonia oblonga) som är ett träd upp till 7 meter hög och härdig upp till zon 2(3) som inte är så vanlig. Rosenkvitten (Chaenomeles japonica) m. fl. som är en lägre buske och härdig upp till zon 5-6 som är mycket vanligare.

Från både rosenkvitten och kvitten kan man använde frukter till gele.

Pyttelite
2023-08-26 20:45
0

I min ungdom åkte jag med färjan Quitten från Aten till staden Chania på Kreta. Konstigt namn på en färja tyckte jag, men besättningsmannen som jag frågade sa att det betydde gul och inte hade med frukten att göra. Först långt senare läser jag i Corneliuson, ”Växternas Namn”, att släktnamnet Cydonia troligtvis kan härleds från just den antika staden Kydonia, numera Chania! Kvittenodlingarna lär ha tagit sin början där och romarna kallade frukten för ”äpple från Kydon” medan grekerna benämnde den ”kydonium”. Samtidigt berättar Homerros att Apollos son bär namnet Kydon. Vem som är uppkallad efter vem är osäkert.

Läs mer här:

https://www.slu.se/globalassets/ew/org/centrb/pom/kvitten2.pdf

Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.